Crevits wil mes zetten in opleidingen secundair onderwijs

Crevits wil mes zetten in opleidingen secundair onderwijs. ©BELGA

Van de twintig opties die een middelbare scholier in het tweede jaar kan volgen, zijn een twaalftal erg dunbevolkt. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) pleit voor een optimalisatie van het studieaanbod.

Nadat in april al een screening van de tweede en derde graad van het middelbaar onderwijs was afgeleverd, is nu ook de screening van de eerste graad klaar. De Standaard kon de resultaten van het werk van het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming (AKOV) al inkijken. 

Uit de screening valt op dat er een erg ongelijke verdeling is van het aantal scholieren over de 20 verschillende basisopties die een scholier kan kiezen in het tweede jaar van het middelbare onderwijs. Een zestal opties zijn het populairst en verwerken samen 90 procent van de studenten. Het gaat om moderne wetenschappen, Latijn, sociaal en technische vorming, handel, mechanica-elektriciteit en Grieks-Latijn. Moderne wetenschappen wint in het algemeen het pleit en bekoort 47 procent van alle scholieren. 

Voor de overige 12 opties zijn maar 10 procent van de leerlingen gewonnen. Een voorbeeld van een weinig populaire opleiding is bijvoorbeeld grafische communicatie en media, dat in 12 instellingen wordt aangeboden en maar 160 leerlingen voor zich weet te winnen. Nog voorbeelden van nicherichtingen zijn maritieme technieken (28) en ballet (15). Eenzelfde beeld is er trouwens in het beroepsvoorbereidende tweede jaar, waar 87 procent van de leerlingen terechtkomen in 10 populaire richtingen. De 23 andere beroepsvelden weten maar 13 procent te verleiden. 

Een andere vaststelling die komt bovendrijven in de studie, is dat de meerderheid  van de scholieren in de tweede graad verder gaan in de basisoptie die ze in de eerste graad al kozen. Dat sterkt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) in de gedachte dat het aantal basisopties in de eerste graad gereduceerd kan worden. 'De optimalisatie van het studieaanbod dringt zich op doorheen het volledige secundaire onderwijs in het belang van de toekomst van alle jongeren.'

Die aanpak sluit ook aan op het idee van het masterplan secundair onderwijs, om in de eerste graad met een paar bredere domeinen te werken. Welke dat worden, wilt Crevits niet kwijt. De kleine richtingen zijn niet per definitie verloren. 'Het is niet omdat een richting een niche bedient, dat ze sowieso verdwijnt', besluit Crevits. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud