Duits echec bewijst volgens Weyts dat kilometerheffing onrijp is

©BELGAIMAGE

De door Duitsland geplande wegentol is in strijd met de EU-wetgeving. Dat besliste het Europees Hof van Justitie gisteren. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) trekt die conclusie door naar de Vlaamse kilometerheffing.

De Duitse regering plande de invoering van een wegenheffing in 2020. Daarbij zou de prijs van een vignet afhangen van de periode waarvoor het wordt gekocht, het motortype en hoe vervuilend de auto is. Maar het Europees Hof van Justitie besliste dat de tol in strijd is met de antidiscriminatiewetgeving van de EU. Omdat Duitse bestuurders de kosten van een jaarvignet kunnen aftrekken van hun wegenbelasting, zou de rekening volledig door bestuurders uit andere EU-landen worden betaald. Het Hof oordeelde dat het vignet op zich niet discriminerend is, wel de compensatie voor Duitse bestuurders. De heffing werd door Nederland en Oostenrijk aangevochten.

Deze uitspraak bewijst dat het niet zo onverstandig was de kilometerheffingdiscussie on hold te zetten.
Ben Weyts
Vlaams minister van Mobiliteit

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ziet in het Europese arrest de bevestiging dat er weinig draagvlak is voor een Vlaamse kilometerheffing. Weyts besliste kort voor de verkiezingen van mei de geplande invoering van de heffing uit te stellen. ‘Er is duidelijk geen draagvlak: niet bij de Vlamingen, niet bij de meeste politieke partijen en ook niet bij het Europees Hof van Justitie. De uitspraak bewijst dat het toch niet zo onverstandig was de kilometerheffingdiscussie on hold te zetten’, zei hij gisteren.

Budgetneutraal

Ook electorale overwegingen speelden mee bij het uitstel van de kilometerheffing. De N-VA vreesde weggezet te worden als een belastingpartij. Nochtans was het de bedoeling naar een ‘budgetneutrale slimme kilometerheffing’ te gaan, waarbij ter compensatie de belasting op de inverkeersstelling en de jaarlijkse verkeersbelastingen zouden verdwijnen. Die compensatie zou mogelijk wel op dezelfde bezwaren botsen als de Duitse tol.

De mobiliteitsorganisatie VAB juicht de beslissing van het Hof toe. Het Duitse systeem is volgens VAB oubollig. ‘We moeten naar een intelligent systeem gaan, waarbij de bestuurder meer of minder betaalt naargelang de plaats, het tijdstip, hoeveel keer hij de wagen gebruikt en het soort weg dat hij gebruikt.’

Concurrent Touring bepleit een uniform Europees systeem. Daarbij zou zich geen probleem van discriminatie stellen en het zou rechtlijniger zijn. ‘Als elke lidstaat haar eigen systeem invoert, leidt dat alleen tot verwarring.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud