'Europa moet Limburg meer steunen'

Vlaams minister-president Kris Peeters. ©BELGA

Europa moet een actievere rol spelen in het bijstaan van regio's die een zware economische klap hebben gekregen, vinden de Vlaamse en Waalse regeringsleiders. Onder meer via structurele fondsen, maar ook door meer in te zetten op innovatie en diversificatie.

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en Waals viceminister-president Jean-Claude Marcourt (PS) ijveren bij de Europese Commissie en hun Europese collega' voor concrete initiatieven om de industrie in ons land te ondersteunen.

Ze doen dat tijdens een informele ontmoeting met de eurocommissaris voor Industrie, de Italiaan Antonio Tajani. Die heeft zondagavond twintig ministers van Industrie van Europa uitgenodigd voor een informele vergadering in Brussel. Hij wil vooral met hen overleggen over de crisis in de automobielindustrie.

De aanleiding valt niet ver te zoeken. De recente golf van herstructureringen in de automobielsector heeft voor veel beroering gezorgd. De sluiting van Ford Genk bijvoorbeeld, zal in ons land tussen de 10.000 en de 16.000 banen kosten.

Tajani wil het onder meer hebben over de overcapaciteit in de sector, en hoe het effect van herstructureringen en sluitingen zoveel mogelijk beperkt kunnen worden zonder de regels over de staatssteun te overtreden.

Peeters wil in elk geval dat Europa Vlaanderen meer mogelijkheden geeft om economisch zwaar getroffen regio's, zoals Limburg, te transformeren naar nieuwe industriële activiteiten. 'We hebben er allemaal belang bij dat de regio's die vandaag getroffen zijn, en morgen getroffen worden, Europese hulp krijgen om een 'exit' te vinden', luidt het.

De minister-president wijst er op dat Europa hier best wel wat mogelijkheden heeft. Zo zijn er de structurele fondsen en ook de Europese Investeringsbank kan een actieve rol opnemen.

In ruil voor betere manieren om te herstructureren door de automobielindustrie, stelt Peeters voor dat zowel de Commissie als de lidstaten zich engageert om te investeren in onder meer infrastructuur voor properdere wagens, innovatie en ontwikkeling.

Peeters pleit er verder voor dat de regio's waar nog auto's gemaakt worden zich meer specialiseren. Hij denkt daarbij aan strategische plannen voor industriële diversificatie, 'zodat we minder met elkaar concurreren op dezelfde activiteiten'.

Vlaanderen geeft alvast het goede voorbeeld. 'Bij het geven van staatssteun mikken wij er op om activiteiten van buiten de Europese Unie aan te trekken, in plaats van die van elders uit de EU te lokken', aldus Peeters.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud