Forse vertraging voor nieuw ticketingsysteem De Lijn

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) demonstreerde in de zomer 2011 het nieuwe ticketingsysteem. (foto: belga)

Het langverwachte registratie- en ticketingsysteem van De Lijn loopt ernstige vertraging op. De Lijn is misnoegd en heeft de leveranciers in gebreke gesteld. Ze riskeren een maximumboete van 3,7 miljoen euro.

Feest was het, met lachende gezichten en klinkende glazen, op 17 augustus vorig jaar bij Prodata Mobility Services in Zaventem. Het bedrijf had net, samen met twee andere bedrijven, het contract van 97 miljoen euro binnengehaald voor het nieuwe registratie- en ticketingsysteem van openbaarvervoersmaatschappij De Lijn.

Het systeem met chipkaarten voor de reizigers en boordcomputers voor de chauffeurs moet ertoe leiden dat De Lijn eindelijk precies kon weten hoeveel mensen nu de bus en de tram nemen. Op die manier zouden ook bussen en trams efficiënter kunnen worden ingezet. De chipkaart zou ook compatibel zijn met die van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Dit najaar moest een proefproject van start gegaan zijn in Vlaams-Brabant: 100 bussen zouden helemaal worden uitgerust voor het nieuwe systeem. Maar dat lukt niet. Daarnaast moest in 1.260 bussen en trams de nodige bekabeling al zijn aangebracht. Maar dat is slechts het geval in 179 bussen. Eind dit jaar zouden bovendien de ‘oude’ gratis abonnementen voor 65-plussers ingeruild moeten worden voor nieuwe chipkaarten. Maar ook dat zal niet lukken.

De Lijn kan er niet mee lachen dat de leveranciers er niet in slagen de soft- en hardware tijdig te kunnen leveren en installeren. ‘Ik ben zeer teleurgesteld’, zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn in gesprek met De Tijd. Het nieuwe registratie- en ticketingsysteem is voor De Lijn één van de strategische projecten uit de beheersovereenkomst met de Vlaamse regering. Kesteloot is not amused dat de timing voor verschillende fases al meermaals niet werd nagekomen. Hij laat het er niet bij. ‘We hebben de leveranciers in gebreke gesteld en de boeteclausules in het contract in werking gezet’, kondigt Kesteloot aan.

De boetefactuur tikt aan sinds 25 september de dag dat het proefproject van start moest gegaan zijn. Ze bedraagt globaal 18.714 euro/kalenderdag vertraging. Mist het consortium Prodata Mobility Systems, Prodata Systems en Fabricom ook de komende deadlines die tot eind 2014 zijn uitgestippeld, dan kan de boete oplopen tot 3,7 miljoen euro. De Lijn int de boetes op dit moment wel nog niet. ‘We onderhandelen nog met de leveranciers over een nieuw stappenplan zodat we tijd kunnen inhalen.’

Kesteloot blijft hopen dat eind 2013 alle voertuigen uitgerust zullen zijn met boordcomputers en dat eind 2014 alle oude kaarten voor de reizigers zullen vervangen zijn door chipkaarten. ‘Of die deadlines echt gehaald zullen worden? Dat is moeilijk te zeggen’. De Lijn onderhandelt bijna dagelijks met de bedrijven die de software en hardware moeten ontwerpen en installeren. De vertraging betekent dat De Lijn zich nu al moet herorganiseren. ‘De gratis abonnementen voor 65-plussers zijn slechts geldig tot eind dit jaar. We gingen er van uit dat we nog dit jaar voor die reizigers een chipkaart konden aanbieden. Maar dat zal dus niet lukken. We zullen iedereen moeten verwittigen dat die kaarten geldig blijven tot we de chipkaarten kunnen afleveren’, zegt Kesteloot. Hij zit erg verveeld met de vertraging van het ReTiBo-systeem. ‘Bij de voorstelling ervan heb ik nog gezegd dat dit eindelijk een eind zou maken aan het geleuter over reizigersaantallen’, aldus Kesteloot.

Volgens critici geeft de huidige telmethode immers geen precies beeld van de bezetting van bussen en trams. ‘Lege spookbussen’ zouden met de nieuwe meetmethode voorgoed verleden tijd zijn. ‘Het is niet zo dat we ons aanbod niet bijsturen zolang het nieuwe systeem er niet is. Maar we zullen dat jammer genoeg nog even op basis van tijdrovende, manuele tellingen moeten doen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud