Kritiek op ‘blank' promofilmpje voor Antwerpen

Een nieuw promotiefilmpje voor de stad Antwerpen krijgt op sociale media veel kritiek over zich heen omdat er bijna uitsluitend blanken in voorkomen.

‘Moving Antwerp’, zo is de titel van een nieuwe imagofilm die werd gerealiseerd door het productiehuis New Impact in samenwerking met de stedelijke diensten Toerisme & Congres, Werk & Economie en Diamant. Volgens de Facebook-pagina van New Impact moet het ruim 3 minuten durend filmpje ‘kijkers in buiten- en binnenland overtuigen om onze fantastische stad te bezoeken of er een congres te organiseren’.

Op Facebook werd het filmpje intussen al bijna 700 keer 'geliked', maar er is ook flink wat kritiek. Op het hoge ritme van de beelden en de nogal sombere muziek.

Maar vooral op het feit dat wel een erg opgeschoond beeld van de stad en zijn bewoners wordt getoond. Amper gewone mensen en vooral, amper mensen van niet-Europese origine. De multiculturaliteit die Antwerpen kenmerkt, komt daarmee nauwelijks aan bod.

Volgens het Antwerpse stadsbestuur komt dat doordat het filmpje vooral bedoeld is voor B2B-gebruik. ’Het gaat niet om hét nieuwe promofilmpje voor Antwerpen: we werken momenteel nog aan een bredere marketingstrategie waarin facetten zoals multiculturaliteit wél naar voren komen’, klinkt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud