Advertentie

'Kunst is onderzoek en ontwikkeling'

Tom Lanoye (foto: Dries Luyten) ©Dries Luyten

Kunst is voor een maatschappij wat onderzoek is voor een bedrijf. Dat zegt Tom Lanoye in een dubbelgesprek met Voka-topman Jo Libeer. Aanleiding is de publicatie van Lanoyes nieuwe roman 'Gelukkige slaven'.

'Goede bedrijven investeren in productonderzoek, ook als het niet meteen iets oplevert,' zegt Tom Lanoye in een dubbelgesprek met Voka-topman Jo Libeer dat woensdag verschijnt in de Tijd.

'Ik bewonder de ondernemers die dat doen. Uiteindelijk werken cultuursubsidies zo. Ik heb op momenten dat ik het kon gebruiken subsidies gekregen, maar nu sta ik op eigen poten. Ik heb de indruk dat de meeste Vlamingen niet doorhebben hoe groot de boekensector is. ‘Congo’ van David Van Reybroeck: 200.000 exemplaren. 'Helaasheid der dingen' van Dimitri Verhulst: 150.000 à 200.000 exemplaren, Godenslaap van Erwin Mortier: 150.000 exemplaren. Mijn laatste boek, Sprakeloos: 125000 exemplaren. Ik nodig de mensen die kunstenaars overbodig vinden uit om eens te berekenen wat wij alleen al aan btw binnenbrengen. Kunst is voor een maatschappij, wat onderzoek is voor een bedrijf.'

Libeer en Lanoye discussiëren over kapitalisme en de financiële crisis, maar ook over de transfers, Vlaamse ontvoogding, Brussel en de culturele wereld.

Tom Lanoye: 'Dit eindigt nooit. Pensioenleeftijd? Goethe heeft tot diep in de tachtig aan zijn tweede versie van Faust geschreven. Dat is mijn model. Zoals de oude jazz-muzikanten die met iets meer gratie dan de Rolling Stones oud worden op het podium.’

Jo Libeer: ‘Ik zie gepassioneerde mensen in de culturele wereld – ik ken vooral de muziekwereld – en dan kom je in de economische wereld en spreken mensen je aan over de work-life-balance. Dan vraag ik me af: waar zijn we verkeerd gelopen? Alsof werk zonevreemd zou zijn aan ons leven. Artiesten gaan daar op een veel natuurlijkere manier mee om.'

Lees het dubbelinterview tussen Tom Lanoye en Jo Libeer morgen in De Tijd.

Advertentie
Gesponsorde inhoud