Kwaliteit Vlaams onderwijs daalt

©Kristof Vadino

De kwaliteit van het Vlaams onderwijs gaat er flink op achteruit, blijkt uit een nieuwe studie van de KU Leuven.

De kwaliteit van het Vlaams onderwijs daalt. Dat leert een studie van de KU Leuven waarover De Morgen maandag bericht.

In 2003 behoorde het onderwijs in Vlaanderen nog tot de absolute wereldtop. Voor begrijpend lezen stond Vlaanderen in de PISA-studie van de OESO, een internationaal vergelijkend onderzoek naar het onderwijsniveau, op plaats drie. Voor wiskunde zelfs helemaal bovenaan.

Maar sindsdien ging het fors bergaf, blijkt uit de analyse van professor emeritus Jan Van Damme, Kim Bellens en Wim Van den Noortgate (KU Leuven), die is verschenen in het vaktijdschrift TORB. De studie combineert de resultaten van PISA en twee andere internationale onderzoeken: PIRLS, dat zich richt op taal- en leesvaardigheid, en TIMSS, dat focust op wiskunde en wetenschappen.

Zo is de grote voorsprong voor leesvaardigheid die Vlaanderen begin deze eeuw had op Franstalig België intussen gehalveerd. Dat is bijna volledig te wijten aan de achteruitgang van Vlaanderen zelf.

Katholiek onderwijs

Opvallend zijn de grote verschillen bij de onderwijsnetten. Het katholiek onderwijs krijgt de zwaarste klappen.

'Dat bewijst dat er meer aan de hand is dan enkele knipperlichten die branden', zegt OESO-onderwijstopman Dirk Van Damme.

Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten zegt dat ze de resultaten onaanvaardbaar vindt. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) reageerde dat er nog werk op de plank ligt, maar dat er de voorbije jaren ook al veel is gebeurd. Volgens haar zijn nu vooral inspanningen in het basisonderwijs nodig.

'Dat is ook de essentie van de modernisering van het secundair onderwijs die op 1 september 2019 van start gaat, die net die pijnpunten wil aanpakken. Een modernisering waar nieuwe ambitieuze eindtermen de lat hoog leggen en er een basisgeletterdheid voor onder andere Nederlands en wiskunde wordt ingevoerd', zegt Crevits.

'De nieuwe eindtermen gaan nu in voor de eerste graad van het secundair onderwijs, ondertussen worden ook nieuwe eindtermen en onderwijsdoelen ontwikkeld voor het basisonderwijs en de tweede en derde graad van het secundair onderwijs.'

Eindtermen

De topman van het katholiek onderwijs, Lieven Boeve, vindt dat de onderzoekers te hard hebben gefocust op het behalen van de eindtermen. 'We richten ons te veel op die eindtermen als enige criterium voor kwaliteit. Dat werkt niet kwaliteitsbevorderend, zeker voor de cognitief sterkere leerlingen die meer uitdaging verdienen. Daarom is bijkomend onderzoek nodig.'

De eindtermen worden bepaald door de Vlaamse overheid, terwijl het de koepels door de vrijheid van onderwijs vrijstaat in te vullen hoe ze die eindtermen behalen. Sp.a plet er net voor die eindtermen strikter te maken, zodat ze voor de koepels een striktere minimumnorm worden

Boeve laat ook weten dat het katholiek onderwijs geschrokken is van de cijfers en intussen een actieplan heeft uitgewerkt. Zo is er in het basisonderwijs een nieuw leerplan waarin meer ingezet wordt op lezen. Ook in de nieuwe leerplannen van het secundair onderwijs gaat nog meer aandacht naar het talenbeleid op school.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud