Advertentie

Lerarenbonden bereid te praten over langer werken

De onderwijsbonden zijn bereid te praten over langer werken. ©BELGA

'Laat leraren langer werken.' Het voorstel van Lieven Boeve, topman van het katholieke onderwijs, wekt andermaal veel commotie op. Maar de lerarenbonden tonen zich bereid om het debat op zijn minst te voeren.

Op dit moment geven leraren die voltijds aan de slag zijn in de eerste graad van het secundair onderwijs 22 lesuren les. Dat is meer dan de leerkrachten uit de tweede graad, die 21 uur voor de klas staan, en de derde graad, die 20 uur volbrengen. In zijn hervormingsdrang stelt Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, voor om dat historisch onderscheid finaal gelijk te schakelen: iedereen richting 22 uur. 

Het voorstel is niet nieuw en werd vorig jaar in september al als ballonnetje opgelaten. Leerkrachten meer laten lesgeven voor dezelfde wedde houdt immers een stevige besparing in. Die is welkom in het onderwijsveld, waar tegen 2016 tot 60 miljoen euro bespaard moet worden. Door leerkrachten langer te laten lesgeven, moet er niet rechtstreeks in de weddes gesneden worden. Het voorstel is wel nefast voor beginnende leerkrachten: daar zouden volgens berekeningen uit september tot 1.200 à 1.500 banen verdwijnen.

Bereidheid tot gesprek

Het is dan ook opmerkelijk dat de bonden niet bij voorbaat 'neen' zeggen tegen het voorstel. 'Wij gaan het debat over een 22-urige werkweek niet uit de weg', zegt Jos Van der Hoeven, secretaris-generaal van de christelijke onderwijscentrale (COC). 'We zeggen niet dat het niet bespreekbaar is', beaamt zijn collega van VSOA Onderwijs, Marnix Hendrickx. Ook bij het socialistische ACOD is er 'bereidheid tot debat'. 

Maar de manier waarop Boeve zijn idee op tafel smijt, kan op veel minder appreciatie rekenen. 'Ik ben verbaasd dat Boeve stelt dat zijn idee geen besparingsvoorstel is', klinkt het bij het liberale VSOA. 'Enkele maanden geleden lag het wel op tafel als voorstel in het kader van een besparingsoperatie. Als men alleen wil besparen door het geld te halen bij het personeel en hen langer te laten werken, dan wordt het zeer moeilijk.' 'Wij kunnen ons ook fors opstellen en eisen dat iedereen 20 uur moet presteren. We zijn bereid tot gesprek, maar zonder oekazes van wie dan ook,' vult ACOD Onderwijs aan.

Loopbaandebat

Het toont aan dat minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) met het loopbaandebat nog een fikse klepper voor de boeg heeft. Voormalig minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) zette daar ambitieus op in en zocht naar oplossingen voor zowel het loopbaaneinde, de steun aan jonge leerkrachten, de zij-instromers uit de privé en de kwestie van de vaste benoeming. Dat initiatief was nodig: een op de drie jonge leerkrachten stopt binnen de eerste vijf jaar. Het lerarenberoep is weinig aantrekkelijk, maar Smet kreeg de werf niet rond. 

In de nasleep van de uitlatingen van Boeve wijzen alle bonden dan ook op de urgentie van een loopbaanpact. 'Het is een werf die best zo snel mogelijk opgestart wordt. Ik lees woensdag in de kranten dan ook nog eens dat leraren massaal op loopbaanonderbreking gaan. Dat wijst op een enorme onzekerheid in de sector', aldus Marnix Hendrickx van VSOA Onderwijs. Ook de andere bonden vragen het debat 'breder' te voeren. 

Het staat ook vast dat als de bonden instemmen met een 22-urige werkweek, zij boter bij de vis zullen willen hebben. 'Het geld dat vrijgemaakt wordt met de 22-urige werkweek moet het personeel ten goede komen', onderstreept Jos Van der Hoeven van de christelijke onderwijscentrale. 

Crevits

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil inhoudelijk niet reageren op het voorstel om absoluut te vermijden dat het dossier opnieuw blokkeert, zoals bij haar voorganger. Ze wil de komende weken en maanden een belangrijke stap vooruit zetten in het lerarenloopbaandebat om volgend jaar met een plan naar het Vlaams Parlement te kunnen trekken. 

Het is zeer de vraag of die timing haalbaar is, want Crevits heeft voor de zomer nog een aantal andere grote werven. Zowel de hervorming van het secundair onderwijs, de bestuurlijke schaalvergroting en het masterplan scholenbouw zijn belangrijke onderwijsdossiers waar de Vlaamse regering voor de zomer mee naar buiten wil komen. 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud