Advertentie

Liberalen willen ringspoor rond Antwerpse haven

Open VLD'er Christian Leysen met voorzitster Gwendolyn Rutten. ©BELGA

Gebruik de bestaande spoorinfrastructuur in de Antwerpse haven voor pendelverkeer tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding. Dat is een voorstel van de Antwerpse Open VLD.

‘Een treinverbinding tussen de Waaslandhaven en de havenbedrijven op rechteroever tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding. Niet twijfelen, gewoon doen’, zo zette Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten met een tweet het voorstel van de Antwerpse liberale boegbeelden Christian Leysen en Willem-Frederik Schiltz kracht bij.

De sporen liggen er, laten we ze gebruiken.
Christian Leysen
Antwerps lijsttrekker Open VLD

Een lightrail over het bestaande spoornet kan werknemers vlot naar de bedrijven brengen op zowel rechter- als linkeroever, zo lanceerde Christian Leysen het voorstel in Gazet van Antwerpen. ‘De sporen liggen er, laten we ze gebruiken’. Het moet de haven bereikbaar houden terwijl de werken aan de Oosterweelverbinding bezig zijn.

De NMBS lijkt niet van plan nieuwe treinverbindingen voor een ringspoor, een zogenaamde S-ring, op de planning te zetten. ‘We willen in eerste instantie de bestaande treinverbindingen in en rond Antwerpen versterken’, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.

Goederenvervoer

Het bedrijfsleven in de haven noemt het een valabel plan om een ringspoor uit te bouwen om werknemers naar bedrijven in de haven te brengen, maar de prioriteit moet liggen bij het goederenvervoer. ‘Binnen het Railport-initiatief, dat nu zo’n vijf jaar loopt, hebben we met verschillende partners als doel gesteld om het aandeel van het spoorvervoer te verdubbelen, van 7 naar 15 procent. Daarvoor zijn nog grote ingrepen nodig’, zegt Stephan Vanfraechem van Alfaport-Voka.

De actiegroepen Ringland, Ademloos en stRaten-generaal vinden niettemin dat zo’n lightrail voor pendelverkeer naar de haven een onontbeerlijke schakel is in het Routeplan 2030. Dat plan moet in voldoende aantrekkelijke alternatieven voor het drukke autoverkeer in en om Antwerpen voorzien.

Volgens de burgerbewegingen ligt het huidige investeringstempo van De Lijn en de NMBS te laag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud