‘Liefkenshoektunnel moet tolvrij worden'

Theo Notteboom ©RV DOC

‘Ik vind het beschamend dat men het mobiliteitsprobleem in Antwerpen, toch een draaischijf voor goederen uit heel Europa, zo laat aanmodderen’, zegt Theo Notteboom.

‘Nu is het al elke dag file op de Antwerpse ring. Maar als de economie binnenkort, zeg maar twee procent toeneemt, dan heeft men een ernstig probleem. Want het is bewezen dat de mobiliteit meer dan evenredig stijgt met het bruto binnenlands product. Maar blijkbaar ligt men daar niet wakker van.’

De enige kortetermijnoplossing voor het probleem, in afwachting van de langverwachte Oosterweelverbinding, is volgens de transporteconoom het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel (LHT) en een goede verbinding met de E17. ‘We spreken wel over 150 jaar Schelde tolvrij, maar anderzijds heffen we nog altijd tol in onze tunnels.’

Volgens Notteboom is het tolvrij maken van de LHT ook noodzakelijk voor de aantrekkingskracht van de haven. ‘Men klaagt nu soms dat veel goederen in de Antwerpse magazijnen uit Rotterdam komen, terwijl het logisch zou zijn dat ze in Antwerpen worden gelost en geladen. Maar dat is niet verwonderlijk. Een container vanuit de containerterminals aan het Deurganckdok naar de vele opslagmagazijnen op Rechteroever brengen, kost bijna evenveel als een container per binnenschip vanuit Rotterdam transporteren: 25 tot 35 euro. Rotterdam ligt qua kosten dus even ver als Rechteroever. Je prijst jezelf dus als haven uit de markt. Door de tol. Als bovendien je groeimogelijkheden met de Saeftinghezone op Linkeroever zit, moet je alles in het werk stellen om je interne havenverbindingen zo goedkoop mogelijk te maken. Een toltunnel slaat dus nergens op. Door de tol creëer je ook twee verschillende havengebieden waar investeerders vragen bij hebben.’

Notteboom is er zeker van dat de overheid, als ze de tol afschaft, de gederfde inkomsten indirect onmiddelijk terugwint door positieve effecten op havenontwikkeling en attractiekracht van de haven. ‘Ik durf zelfs bijna te beweren dat het Deurganckdok meer gevuld zou zijn zonder toltunnel. Nu denkt een terminal operator of zelfs een klant vlug: ik zal mijn schip of goederen niet naar Linkeroever laten komen, want mijn markt zit op Rechteroever, richting Duitsland, en die tol brengt extra kosten met zich mee.

Notteboom is ervan overtuigd dat logistieke investeerders meer interesse zullen hebben voor de GM-site op Rechteroever dan voor de gronden in de Saeftinghezone op Linkeroever. ‘Strategisch en kostentechnisch is het veel interessanter.’

De LHT is eigendom van Tunnel Liefkenshoek, een nv van privaat recht die onderdeel is van BAM, nv van publiek recht, die ressorteert onder de Vlaamse overheid. Vorig jaar boekte Tunnel Liefkenshoek een omzet van 58 miljoen euro en een winst van 3,3 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud