Maar 1 op 3 Vlamingen voor kilometerheffing

Het is de volgende Vlaamse regering die over een invoering van een kilometerheffing voor personenwagens moet beslissen. Die komt er dan in het beste geval tegen 2024. ©Lieven Van Assche

De Vlamingen zijn volgens onderzoek verdeeld over de kilometerheffing tegen groeiende files.

De Vlaming is erg verdeeld over de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens om de files te verminderen. Een derde van de Vlamingen is voor een vorm van kilometerheffing, een derde is tegen en een derde is neutraal.

Dat blijkt uit een recente nulmeting bij 2.000 Vlamingen door Motivity. Dat consortium rond de consultant KPMG bestudeert in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de concrete uitwerking van het rekeningrijden.

Slimme kilometerheffing

De regering-Bourgeois besliste in juli dat er in Vlaanderen een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, waarvan het tarief afhangt van de locatie en het tijdstip. Maar het is de volgende Vlaamse regering die de echte beslissing moet nemen. De kilometerheffing komt er dan in het beste geval tegen 2024.

UW EIGEN FILERAPPORT

Ontdek via deze link hoeveel u vorig jaar in de file stond en wat uw alternatieven zijn

De maatregel is erg omstreden omdat ze werknemers en Vlamingen in landelijke gebieden mogelijk extra hard treft. Om het huidige draagvlak in Vlaanderen in te schatten voerde Motivity een nulmeting uit. De komende tijd volgen extra enquêtes.

Groeiende files

Eerder raakte bekend dat het consortium enkel de invoering van de kilometerheffing op alle Vlaamse wegen bestudeert. Een gebiedsdekkende heffing is volgens de onderzoekers de enige manier om sluipverkeer door de maatregel tegen te gaan.

De slimme kilometerheffing moet een antwoord bieden op de groeiende files. In de eerste elf maanden van 2018 stonden de auto’s ongeveer 925.000 uur stil in Vlaanderen. Dat was meer dan in het volledige jaar 2017, dat al een recordjaar was.

Het Planbureau voorspelde deze week dat het verkeer in Antwerpen door het stijgende wegvervoer tegen 2040 13 procent trager zal rijden. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect