N-VA wil nieuwe studie overkapte ring

Zo moet de ring er na de overkapping uitzien. ©ringland

Er moet een Vlaams en Europees onderzoek komen naar de technische, juridische en financiële haalbaarheid van het overkappen van de Antwerpse ring. Dat zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). De sp.a vindt verdere studies overbodig, de overkapping moet worden opgenomen in het volgende Vlaamse regeerakkoord.

'Dat onderzoek mag wat N-VA betreft morgen al starten, maar de beslissing zal voor de volgende Vlaamse regering zijn', voegt Kennis toe.

In 2012 liet de stad Antwerpen zelf al eens een overkappingsonderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat een overkapping een gunstige impact zou hebben op de bestaande problemen inzake luchtkwaliteit en geluidshinder. Het onderzoek stelde voorts dat een grootschalige overkapping enkel kan bij een vereenvoudiging van de situatie op de huidige ring en een volwaardig verkeersalternatief daarvoor.

'Het onderzoek van 2012 was een erg ruwe en algemene studie die uiteraard geen rekening hield met de beslissing die de Vlaamse regering onlangs nam', stelt Kennis. 'De Oosterweelverbinding is de beste optie voor mobiliteit, veiligheid én leefbaarheid, maar bij ons positief advies over het GRUP hebben we als stadsbestuur al aangegeven dat we nog extra maatregelen willen. Overkappen waar het kan, daar bestaat een ruime consensus over.'

Volgende regering

Volgens Vlaams sp.a-parlementslid Bart Martens zijn verdere studies overbodig. 'Die zijn al uitgevoerd, op vraag van voormalig Antwerps burgemeester Patrick Janssens én in het kader van het plan-MER voor de nieuwe Scheldekruising.' Zijn partijgenote Yasmine Kherbache, voorzitster van de Antwerpse sp.a, stelt dat de overkapping deel moet uitmaken van het volgende Vlaamse regeerakkoord.

Martens herhaalt dat het 'manifeste onzin' is dat een overkapping niet combineerbaar is met het Oosterweeltracé. 'Volgens de Europese tunnelrichtlijn zal je op geregelde afstanden wel een opening moeten laten in de overkapping. Maar dat geldt voor alle tracés', meent hij. Martens reageert daarmee op Manu Claeys van de actiegroep stRaten-Generaal die gisterenavond herhaalde dat Europa de overkapping zal verbieden als, onder het Oosterweeltracé, het aantal rijvakken aan het Sportpaleis wordt uitgebreid tot 18.

Factuur

Claeys was gisterenavond een van de ruim 1.000 aanwezigen op het Ringlandfeest in De Roma in Borgerhout. De actiegroep Ringland stelde daar haar plan voor de overkapping van 12 kilometer Antwerpse ring voor.

Aan de volledige overkapping van de ring hangt een factuur van 2 miljard euro. In Madrid werd de overkapping van 32,5 kilometer ring op 1,7 miljard euro begroot, maar is de factuur ondertussen opgelopen tot bijna 6 miljard euro - en het project is nog niet afgerond. De Madrileense overkapping zal pas over 35 jaar afbetaald zijn.

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud