Nieuw ticketsysteem voor De Lijn

Vanaf eind volgend jaar rolt De Lijn een systeem uit om reizigers contactloos te laten betalen. ©Photo News

Vanaf eind volgend jaar zal u op de bus en de tram voor enkele ritten contactloos kunnen betalen.

De Lijn gaat voor zijn nieuwe ticketsysteem in zee met het Amerikaanse Conduent Transportation, een onderdeel van het beursgenoteerde Conduent, dat onder andere ook actief is in betaaloplossingen in de gezondheidszorg en het verzekeringswezen. Conduent Transportation is een leverancier van oplossingen voor openbaar vervoer en mobiliteit, zoals elektronische tolheffing en parkeerbeheer. Het is actief in 27 landen. 

Het nieuwe ticketsysteem wordt tegen eind 2019 uitgerold met cEMV (contactloze Europay, MasterCard en Visa, nvdr). Het contract omvat de inzet van 10.000 terminals op bussen en trams in heel Vlaanderen. 'Via dat nieuwe ticketsysteem zal je voor enkele ritten contactloos kunnen betalen via je bankkaart', preciseert Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn.

'Het mikt onder andere op toeristen die het openbaar vervoer occasioneel gebruiken. Het grote voordeel is dat onze chauffeurs geen verkopen meer zullen moeten doen. Omdat er geen cash geld meer nodig is, zal hun veiligheid er op vooruitgaan. Frequente reizigers met een abonnement zullen nog altijd hun MOBIB-kaart kunnen blijven gebruiken (waarop je je abonnement kan laden, nvdr).'

Van de Vreken laat verstaan dat De Lijn een dienstencontract sloot met het Amerikaanse Conduent Transportation, waardoor het dus voor elke contactloze betaling een bedrag zal afstaan aan het Amerikaanse bedrijf.

Complementair

Het nieuwe, contactloze ticketsysteem is volgens Van de Vreken 'complementair' aan het Retibo-systeem (registratie, ticketing en boordcomputer). Dat peperdure IT-project, dat ook de reizigersinformatie fors moet verbeteren, moest al klaar zijn in 2015, maar kende allerlei problemen en vertragingen. De leverancier kreeg al voor meer dan 4,3 miljoen euro aan boetes. Voor de realtime reisinformatie via de website en  apps heeft De Lijn in het voorjaar zelf een oplossing gelanceerd. 

'Het digitaal aangestuurde ticketsysteem van Conduent brengt de nieuwste digitale interactietechnologie naar de hele Vlaamse regio,' aldus nog Roger Kesteloot, algemeen directeur van De Lijn. 'Vlaanderen zal beschikken over één van de meest geavanceerde systemen voor ticketbehandeling ter wereld, dat ten goede komt aan de miljoenen passagiers die elk jaar van onze diensten gebruik maken.'



Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect