OESO-man ontkent kritiek op onderwijshervorming

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (Foto Photo News)

OESO-onderwijstopman Dirk Van Damme ontkent dat hij kritiek heeft op de hervormingsplannen van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet voor het secundair onderwijs. Hij gaat daarmee in tegen een artikel in De Morgen.

'Daarin wordt mijn visie op de hervorming van het onderwijs op een simplistische en onjuiste manier weergegeven', aldus Van Damme.

Volgens het artikel bekritiseert Van Damme de plannen van minister Smet om de studiekeuze uit te stellen tot 14 jaar.

Hij zou ook van mening zijn dat Vlaanderen zich te veel bezighoudt met kansengroepen,  terwijl vooral de doorsnee- en topleerling het alsmaar minder doet. Volgens De Morgen zou hij gezegd hebben dat het probleem van ons onderwijs momenteel vooral bij de goed presterende leerlingen zit en niet zozeer bij de zwakkeren.

In een reactie toont Van Damme zich niet gelukkig met de manier waarop zijn visie is weergegeven. 'Het stoot vooral tegen de borst dat ik opgevoerd wordt als een tegenstander van een gelijkekansenbeleid in onderwijs, terwijl ik daar als kabinetschef van Frank Vandenbroucke gedurende jaren keihard aan heb gewerkt', luidt het.

'Ik heb me ook niet gekeerd tegen de hervormingsplannen voor het secundair onderwijs, zoals die momenteel door minister Pascal Smet worden vormgegeven', stelt Van Damme.

Hij heeft zich naar eigen zeggen wel op een 'genuanceerde' manier willen afzetten tegen de 'al te radicale en naïeve visie (die overigens niet die van de minister is)' over het uitstellen van de studiekeuze. 'Het uitstellen van elke oriënterende studiekeuze naar de leeftijd van 14 jaar zal naar mijn gevoel de impact van sociale achtergrond op leerresultaten niet drastisch kunnen terugschroeven, aangezien vooral de schoolkeuze door sociale achtergrond wordt bepaald', aldus Van Damme.

'En vanuit pedagogisch standpunt is een studiekeuze in de eerste graad van het secundair onderwijs positief te noemen, op voorwaarde dat er heel veel mobiliteit, begeleiding en heroriëntering mogelijk is, zodat iedereen op 14 op de plaats zit waar zijn of haar talenten het best tot ontwikkeling komen', besluit hij.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud