Oosterweel niet klaar in 2025, maar in 2030

De eerste spadesteek van de Oosterweelverbinding vond plaats in februari 2018. ©Twitter

De werken aan de Oosterweelverbinding zullen niet afgelopen zijn in 2025, maar pas in 2030. Dat meldt het Rekenhof en bevestigt de projectbeheerder Lantis. De ramingen bleken veel te optimistisch.

Volgens de huidige planning zijn de werken op rechteroever mogelijk pas jaren later klaar, meldt het Rekenhof in een rapport over de Vlaamse begroting. De werken zijn dit jaar begonnen op linkeroever, maar op rechteroever gaat de schop ten vroegste in 2021 de grond in. Pas in 2020 zijn de bouwaanvragen klaar. De werken zullen meteen ook dubbel zo lang duren als gepland.

De sluiting van de Antwerpse ring wordt dan alles samen een project van liefst 28 jaar. De plannen dateren al van 2002, toen het Vlaams decreet over de oprichting van de Beheersmaatschappij Vlaanderen Mobiel (BAM) - nu Lantis - werd goedgekeurd.

Plannen te optimistisch

De reden voor de vertraging is dat de ramingen voor de werken veel te optimistisch waren en de werken complexer zijn dan eerst gedacht, is bij Lantis te horen. De plannen zijn bijgestuurd na het akkoord - het Toekomstverbond - dat intendant Alexander D’Hooghe twee jaar geleden sloot over een scheiding van het haven- en doorgaand verkeer en de overkapping van de ring.

3,6 miljard
prijskaartje
Er hangt een prijskaartje van 3,6 miljard euro aan Oosterweel, plus de geraamde 1,2 miljard voor de leefbaarheidsprojecten en de overkapping van de ring.

Vlaams minister Van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zegt dat er eigenlijk geen vertraging zit op de grote projecten van het Oosterweeltraject zelf, zoals de Oosterweeltunnel. Ze bevestigt wel dat de leefbaarheidsprojecten en de overkapping pas helemaal klaar zijn tegen 2030. ‘Door de overkapping en de leefbaarheidsprojecten zal het langer duren’, luidt het.

Files

Dat de werken aan de Oosterweelverbinding dubbel zo lang duren als gepland, betekent dat het fileleed langer zal duren. Elk jaar worden filerecords gebroken op de Antwerpse ring, waar dagelijks tot 140.500 voertuigen passeren. De ring verwerkt ook tot 26.000 vrachtwagens per dag, het dubbele van het vrachtverkeer op de Brusselse ring. Dat de Oosterweelverbinding pas klaar zal zijn tegen 2030, zal dan ook een impact hebben op het bedrijfsleven.

Er hangt een prijskaartje van 3,6 miljard euro vast aan het project, plus de geraamde kostprijs van 1,2 miljard euro voor de leefbaarheidsprojecten en de overkapping.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect