Advertentie

Oosterweeltracé wordt 'overkappingsklaar' gemaakt

©BELGA

Er komen aanpassingen aan het Oosterweeltracé om een eventuele overkapping mogelijk te maken. Dat maakte de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, (N-VA) donderdagmiddag duidelijk in de bevoegde commissie van het Vlaamse Parlement.

Uit een studie van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) blijkt dat het mogelijk is om het gekozen Oosterweeltracé zo aan te passen dat er later ook een overkapping van de Antwerpse Ring mogelijk is. Zo'n overkapping kreeg voor de verkiezingen erg veel steun door de acties van het burgerinitiatief Ringland.  BAM becijferde ook de kost van het 'overkappingsklaar' maken van het tracé: ongeveer 29 miljoen. Met dat geld worden bijvoorbeeld wanden versterkt zodat die een dakconstructie kunnen dragen. 

De Vlaamse overheid schaart zich nu ook definitief achter het 'overkappingsklaar' maken van het Oosterweeltracé. Dat bevestigde minister van Mobiliteit Ben Weys donderdag in het laams Parlement. 'We hebben besloten om de plannen effectief aan te passen', aldus minister Weyts. 'De BAM engageert zich bovendien om de totale kostprijs van het het project gelijk te houden, dankzij een reeks optimalisaties.' 

29
De aanpassing van het Oosterweeltracé kost 29 miljoen euro.

De regering besloot nog een tweede wijziging door te voeren: de tunnel onder het Albertkanaal wordt met tweehonderd meter verlengd en loopt nu tot aan het Lobroekdok. 'De tunnelmond lag te dicht bij de Damwijk in Merksem', zegt Weyts. 'Merksem zal nu minder hinder ondervinden en wint aan ruimte.' Die aanpassing aan de plannen kost 30 miljoen euro.

Effectief komen

De Vlaamse overheid maakt zich nog altijd sterk dat Oosterweel er effectief komt, ondanks de tegenslagen die het project kreeg. Europa torpedeerde begin september de financiering van de hele Oosterweelconstructie. De Vlaamse overheid plande die via een publiek-private-samenwerking niet in de begroting op te nemen, maar daar gaat Europa niet mee akkoord. 

Weyts maakte zich in de commissie evenwel sterk dat de Oosterweelverbinding er zal komen. 'Het probleem van de financiering geldt ook voor alle alternatieven die de oppositie aandraagt', zegt hij. Intussen werkt de overheid verder aan zogenaamde 'quick wins', zoals de inrichting van pechstroken als rijstroken en de verlenging van de weefzones. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud