Pantser Crevits kraakt niet over Oosterweel

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) ©BELGA

De oppositie doet verwoede pogingen om gaten te breken in het Oosterweelverhaal. Maar ze raakt niet door het pantser van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

De alternatieven voor het Oosterweeltracé, dat door de Vlaamse regering als beste optie werd verkozen, zijn mogelijk minder duur dan werd aangekondigd. Dat bleek vandaag uit een financiële analyse waar De Morgen mee uitpakte. De informatie komt uit een rapport van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) dat Vlaams Parlementslid Björn Rzoska (Groen) vertrouwelijk mocht inkijken. Rzoska schond daarmee bewust de geheimhoudingsclausule, want ‘de burger heeft recht op deze informatie'.

Het onderzoeksbureau Arcadis gaf vandaag tekst en uitleg over de studie in het Vlaams Parlement. De alternatieven voor het Oosterweeltracé zijn op een evenwichtige manier bestudeerd, benadrukten de vertegenwoordigers van Arcadis. Wel is er een ruimer kostenrisico omdat de alternatieven minder in detail zijn uitgewerkt en dus meer onzekerheden bevatten.

In theorie is het dus mogelijk dat het Meccanotracé goedkoper zou uitvallen dan eerst werd gecommuniceerd, maar ‘we weten uit ondervinding bij grote infrastructuurwerken dat de kans groter is dat de kosten oplopen dan dat ze dalen’, aldus Arcadis.  

De kamikaze-actie van Rzoska leverde hem uiteindelijk geen sancties op, wel heel wat media-aandacht. Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) nam hem openlijk in bescherming. ‘Rzoska heeft enkel de resultaten bekendgemaakt en niet de vertrouwelijke bedrijfsinformatie. Voor mij heeft hij daarmee niet de vertrouwelijkheid geschonden’, zei Peumans. De parlementsvoorzitter vindt trouwens dat de regering overdrijft met het aanvragen van de geheimhoudingsplicht rond bepaalde documenten. 

Crevits counterde meteen ook een andere aanval van de oppositie. De actiegroepen wijzen erop dat de regering bij de vergelijking tussen Oosterweel en Meccano appelen met peren vergelijkt, omdat een scenario met gedifferentieerde tol voor het Meccanotracé niet is berekend. Open VLD en Groen, op Vlaams niveau in de oppositie, riepen de regering via een resolutie op zo’n berekening wel uit te voeren. 

Bij de bespreking van die resolutie bleek dat Crevits die doorrekening ondertussen aan het Vlaams Verkeerscentrum heeft gevraagd, waardoor ze er gisteren handig mee kon uitpakken. En wat blijkt? Er zijn weinig verschillen in de resultaten van de tracé’s. Ook wanneer de gedifferentieerde tol wordt doorgerekend in het Meccanotracé of Oosterweel-Noord, blijft de keuze van de regering voor het  Oosterweeltracé overeind. Weer wat minder munitie voor de opppositie dus, en daar was Vlaams Parlementslid Bart Martens (sp.a) maar wat blij mee. ‘Dat is dan schaakmat, hé', sneerde hij richting oppositie. 

Lees zaterdag het interview met Hilde Crevits in De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud