Peeters start actieplan Limburg²

Vlaams minister-president Kris Peeters (foto: Dominic Verhulst)

De Vlaamse regering start een tweede Limburgplan op na de beslissing over de sluiting van Ford Genk. De middelen zijn voorlopig beperkt, maar Peeters rekent ook op extra Europese steun. Dat vernam De Tijd.

De afgelopen dagen klonkt de roep voor een nieuw Limburgplan steeds sterker, zowel bij de vakbonden als bij politici. Vooral de emotionele oproep van Meryame Kitir (sp.a) aan premier Elio Di Rupo (PS) maakte indruk. De Vlaamse regering gaat nu in op die vraag en zal een nieuw Limburgplan ontwikkelen.

'We willen een olievlekeffect vermijden en voorkomen dat andere bedrijven en in het bijzonder de toeleveranciers tot herstructuring gedwongen worden’, luidt het actieplan.

'De beslissing van Ford valt in een economisch moeilijk moment. Bovendien ziet Genk, de derde grootste industriestad van Vlaanderen, met het vertrek van Ford Genk een belangrijke hefboom voor economische ontwikkeling verloren gaan. De effecten zullen niet alleen repercussie hebben op de economie en de werkloosheid in Limburg, maar ook in Vlaanderen voelbaar zijn.’

Het actieplan heeft twee doelstellingen: de gevolgen voor de getroffen werknemers van Ford en de toeleveranciers wegwerken en daarnaast het economisch perspectief en de werkgelegenheid in Limburg verhogen. 

Daarvoor wordt voorlopig 57 miljoen euro vrijgemaakt. Dat bedrag was oorspronkelijk bestemd voor Ford Genk. Daarnaast hoopt de Vlaamse regering aanspraak te kunnen maken op Europese middelen. Limburg kan bijvoorbeeld erkend worden als zogenaamde transitieregio in het toekomstige Europese Cohesiebeleid. Een andere mogelijkheid is het programma CARS 2020: kan Vlaanderen erkend worden als herstructureringsregio in de automobielsector?

Wat de site betreft, zal de Vlaamse regering onderhandelen met Ford Europa over de gronden in Genk om alternatieven buiten Ford mogelijk te maken, zoals een overname of de ruimte uitbesteden aan andere producenten.

De werknemers van Ford Genk worden naar de arbeidsmarkt en naar een nieuwe job begeleid. Bijzondere aandacht gaat naar de grote groep van oudere werknemers, die extra zullen ondersteund moeten worden in de begeleiding naar een job. Het is wachten op een sociaal akkoord tussen de werkgever en de werknemers, maar de regering hoopt nog voor de sluiting in 2014 de activeringsaanpak te starten.

Limburg wordt in ieder geval de regio bij uitstek voor de uitrol van het Nieuw Industrieel Beleid. De vernieuwing van de Limburgse economie moet worden versneld, luidt het. Daarbij moeten inspanningen voor de infrastructuur, de ontwikkeling van competenties en het innovatiepotentieel van de bedrijven versneld worden.

Op korte termijn wil de Vlaamse regering mogelijke risico’s voor de belangrijkste bedrijven in Limburg in kaart brengen. Die bedrijven kunnen dan begeleid worden in hun strategie, bijvoorbeeld door de Limburgse Reconversie Maatschappij (LRM).

Verder wordt een plan van aanpak uitgewerkt voor het stimuleren van de werkgelegenheid in Limburg bijvoorbeeld in de dienstensector en de zorgsector. 

Het actieplan wordt uitgewerkt in overleg met de federale regering, de Limburgse actoren en de Industrieraad. Tegen het einde van het jaar moet een structuur klaar zijn om het plan uit te werken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud