netto

Premies voor elektrische wagens en bromfietsen stopgezet

©Photo News

Vlaanderen geeft vanaf 1 januari geen premies meer voor zero-emissievoertuigen, zoals elektrische wagens, brom- en motorfietsen. Dat heeft de regering vrijdag beslist.

Sinds begin 2016 hebben Vlamingen die een zero-emissievoertuig kopen, zoals een volledig elektrische auto of een wagen op waterstof, recht op een subsidie van maximaal 4.000 euro. Sinds april vorig jaar is er ook een premie voor wie een elektrische brom- of motorfiets koopt. De premie voor een elektrische motorfiets bedraagt 1.500 euro. Voor een elektrische bromfiets klasse B 750 euro.

De premies schoten hun doel voorbij, is te horen bij het kabinet van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA), en daarom werd beslist om ze vanaf volgend jaar stop te zetten. Elektrische auto's worden slechts in een minderheid van de gevallen door particulieren aangekocht, het zijn vooral vennootschappen die e-auto's kopen. Voor de zowat 3.600 verkochte elektrische wagens in 2018 werden slechts een vierhonderdtal premies aangevraagd. De premies waren van bij de start geen groot succes, omdat de aankoop van een elektrische wagen een dure aangelegenheid blijft.

Wie nog van de premie wil genieten, zal ten laatste op 31 december 2019 een e-voertuig moeten kopen. De premie moet aangevraagd worden voor 31 oktober 2020.

Elektrische voertuigen blijven wel vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling en van de jaarlijkse verkeersbelasting.

'Nefast'

De autosector is niet blij met de aankondiging dat Vlaanderen de premies voor elektrische wagens na Nieuwjaar afschaft. 'Dit is nefast voor de vergroening van het wagenpark', reageert sectorfederatie Febiac. 'Particulieren zullen geen incentive meer hebben om over te stappen een propere zero-emissiewagen', klinkt het bij de federatie voor elektro-mobiliteit (Avere). Op dit moment kiest minder dan 1 procent van de particulieren die een auto kopen, voor een elektrische wagen. Een fiscale stimulans is onontbeerlijk om daar verandering in te brengen, zegt Febiac.

'Nergens ter wereld heeft de markt van elektrische voertuigen zich sneller kunnen ontwikkelen dan gemiddeld zonder een sterk pakket aan ondersteunende maatregelen', klinkt het. 'We betreuren het dat de Vlaamse regering nu al beslist dat de premie haar doel gemist heeft. Het moet juist nog allemaal beginnen', aldus Luc Bontemps, de gedelegeerd bestuurder van Febiac.

Elektrische auto's zijn momenteel nog een flink pak duurder dan de traditionele auto's. Veel mensen twijfelen ook om voor elektrisch te kiezen omdat het netwerk van laadpalen nog meer moet worden uitgebouwd. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect