Advertentie

Rijdt u straks in zelfrijdende bussen?

Een 'artist's impression' van Googles prototype van een zelfrijdende auto. ©EPA

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil ook in vlaanderen werk maken van een proefproject met zelfrijdende auto's. Dat verklaarde hij donderdag in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement op een vraag van Joris Vandenbroucke (sp.a). Weyts kijkt in het bijzonder naar De Lijn.

In De Tijd was woensdag nog te lezen dat België achterop dreigt te raken omdat testritten hier nog niet zijn toegelaten op de openbare weg. Andere Europese landen zouden al een stuk verder staan. De zelfrijdende auto is momenteel vooral een Amerikaans project, met Google als voortrekker, maar maakt dus stilaan ook de oversteek.

Weyts wil daar actief aan meewerken, hoewel de aanpassing van de wet een federale bevoegdheid is. "Deze ontwikkeling spreekt enorm tot de verbeelding", zei hij donderdag. "Ik heb vernomen dat Febiac (de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie) nog niet met een eigen proefproject bezig is, maar ik wil daar met hen werk van maken. Misschien is daar een rol weggelegd voor Flanders' Drive."

Daarnaast wil de N-VA'er rond de tafel gaan zitten met De Lijn. "Los van de wetgevingsproblemen wil ik met hen al bekijken of we geen project kunnen opzetten", zei hij. Joris Vandenbroucke (sp.a) verklaarde zich tevreden dat Weyts de innovatie niet "als science fiction beschouwt". "Dit is een gigantische opportuniteit", vond het parlementslid. Volgens Peter Van Rompuy (CD&V) bestaat ook federaal de politieke wil om de weg vrij te maken voor de zelfrijdende auto. 

In een voorstel van resolutie zegt Peter Van Rompuy dat Vlaanderen tests met zelfrijdende auto's moet toelaten. Zelfrijdende auto's hebben onder meer het potentieel de veiligheid te verbeteren en het fileleed te verminderen, aldus het parlementslid. 

Juridisch kader

De federale regering heeft in het regeerakkoord ingeschreven dat ze op zoek gaat naar een juridisch kader voor zelfrijdende auto's. Steeds meer landen experimenteren ook met die technologische vernieuwing. Zo wil Nederland bijvoorbeeld een voortrekkersrol spelen.

Zelfrijdende auto's bieden minder mobiele mensen een unieke kans om hun autonomie te herwinnen. En voor iedereen is er heel wat tijdswinst.
Peter Van Rompuy
Vlaams Parlementslid

En omdat het gebruik van de weg met de zesde staatshervorming een Vlaamse bevoegdheid is geworden, mag Vlaanderen volgens CD&V'er Peter Van Rompuy niet achterblijven. 'Vlaanderen moet klaar zijn om - van zodra de technische aspecten zijn gereguleerd - zijn wegennet open te stellen voor de zelfrijdende auto', zegt hij.

Van Rompuy pleit voor het uittesten van de zelfrijdende auto in Vlaanderen. De tests moeten moeten wel meteen gekoppeld zijn aan een aantal voorwaarden. Zo moet een bestuurder steeds in staat zijn het stuur van de wagen over te nemen en moeten de tests uitgevoerd worden door gekwalificeerde personeelsleden van technologiebedrijven of constructeurs die zelfrijdende wagens ontwikkelen.

Van Rompuy gelooft in de mogelijke voordelen van zelfrijdende auto's. 'Ze hebben een krachtig potentieel om het aantal verkeersdoden op termijn drastisch te doen dalen. Als deze auto's ook nog eens met elkaar communiceren, kan het ook een antwoord vormen op het fileleed dat de Vlaamse economie vandaag nog gijzelt', klinkt het.

'Bovendien biedt het minder mobiele mensen een unieke kans om hun autonomie te herwinnen. En voor iedereen is er heel wat tijdswinst', besluit de CD&V'er, die ook gelooft dat de ontwikkeling van zelfrijdende auto's 'een boost kan geven aan het innovatief ondernemerschap in Vlaanderen'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud