Smet 'niet verrast' over povere kennis leraren

Pascal Smet, Vlaams minister van Onderwijs (foto: Belga) ©BELGA

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) reageert niet verrast op het onderzoek waaruit blijkt dat het pover gesteld is met de politieke, sociaal-economische en historische kennis van leraars in opleiding. Volgens de sp.a-minister zijn de resultaten een 'weerspiegeling van de veramerikaniseerde samenleving'.

'Mensen zijn gewoon minder bezig met zaken als politiek. Ze zijn meer bezig met filmsterren. Dat is een stuk de veramerikanisering van de samenleving', zegt Smet.

Smet geeft toe dat van leraren in spe een brede algemene kennis verwacht mag worden, maar wil de resultaten van het onderzoek ook niet dramatiseren. 'Ook vroeger waren er opmerkingen dat mensen niet wisten welke partijen er in een regering zaten. Maar het klopt misschien wel dat leraren vroeger een iets bredere algemene kennis en interesse hadden', aldus Smet.

Volgens Smet is er sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid. Eerst en vooral zijn de onderzoeksresultaten volgens hem een reflectie van maatschappelijke tendensen. 'Zo wordt er bij de ouders aan de koffietafel minder gesproken over politiek en economie. Men is ook meer bezig met nieuws over filmsterren dan over politiek. Dus ook de media spelen een rol.'

Daarnaast wijst Smet erop dat de instroom in de lerarenopleiding anders is dan vroeger. Vroeger waren er meer jongeren met een academisch profiel die ervoor kozen om leraar te worden. Nu is die instroom breder.

De minister van Onderwijs stipt nog aan dat de hervormde lerarenopleiding volop geëvalueerd wordt en dat die opleiding op basis van die evaluatie bijgestuurd wordt. Daarnaast worden er 'beroepscompententies voor leraren uitgewerkt'. Die competenties moeten beter omlijnen wat leraars moeten kennen en kunnen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud