Advertentie

Stap vooruit voor Limburgse noord-zuidverbinding

Joke Schauvliege ©BELGA

De Vlaamse regering heeft vrijdagavond een akkoord bereikt over het ruimtelijk uitvoeringsplan voor de noord-zuidverbinding in Limburg. Het was een moeizaam akkoord, want de coalitiepartners N-VA, CD&V en Open VLD moesten economische belangen verzoenen met de ecologische belangen.

De Vlaamse ministerraad startte vrijdag om 10 uur, maar pas 's avonds bereikte de coalitie van N-VA, CD&V en Open VLD een akkoord over het dossier noord-zuid Limburg. In de loop van de dag werden enkele voorstellen technisch nog verder verfijnd, waardoor pas laat de definitieve knoop kon worden doorgehakt.

De noord-zuidverbinding is een belangrijk element voor de economische heropleving van Limburg, dat getroffen is door het vertrek van Ford Genk. De Vlaamse regering koos al in 2008 het tracé voor de verbinding, maar de Raad van State vernietigde in 2013 de plannen voor een omleidingsweg rond Houthalen-Helchteren.

De vorige Vlaamse regering werkte daarom een nieuw plan uit, waarbij de keuze voor het tracé met een pak milderende maatregelen gepaard ging. Vrijdag moest via een ruimtelijk uitvoeringsplan de juridische basis voor de aanleg van die omleidingsweg worden gelegd.

Daarbij moesten een heel aantal belangen worden verzoend. De N-VA legde de nadruk op het economisch belang en benadrukte tegelijkertijd op natuurcompensaties. Voor CD&V waren vooral de behoeften van de landbouwsector en de natuur belangrijk. Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) zegt 'tevreden te zijn dat de Vlaamse regering een belangrijke stap heeft gezet in een betere ontsluiting van Limburg.' 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud