Advertentie

Studenten houden resultaten op peil ondanks corona

De universiteiten ontkennen eenparig dat ze milder zouden zijn geweest bij het opstellen of beoordelen van examens. ©Wouter Van Vooren

De studenten aan de vijf Vlaamse universiteiten scoorden in de januarizittijd gemiddeld even goed als of zelfs beter dan vorig jaar. Met het mentale welzijn ging het wel de foute kant op. 'De studenten hebben een zware prijs moeten betalen voor die betere resultaten.'

De examens betekenen elk jaar zwoegen en zweten voor de studenten, en dat werd er na maanden afstandsonderwijs niet makkelijker op. De gemiddelde student slaagde er desondanks in de examenresultaten op peil te houden. Aan meerdere universiteiten liggen de gemiddelde scores zelfs hoger dan bij de januari-examens van vorig jaar. Dat leert een bevraging van De Tijd bij de vijf Vlaamse universiteiten.

Uit de globale cijfers van de VUB blijkt dat bachelor- en masterstudenten gemiddeld voor 73 procent van de vakken slaagden. Vorig jaar was dat nog 71,6 procent. Aan de UAntwerpen ligt het slaagpercentage zelfs 2 procentpunt hoger. In Gent slaagde 47,8 procent van de studenten voor alle vakken, tegenover 44,7 procent na het eerste semester in het vorige academiejaar.

Eerstejaars

Ook bij studenten aan de KU Leuven en de UHasselt, dat met een kwartaalsysteem werkt en de examenresultaten van november analyseerde, liggen de cijfers in lijn met die in de vorige examenperiodes, klinkt het. Opvallend is ook dat de slaagcijfers van eerstejaars aan alle universiteiten op peil blijven.

'Een reden voor de goede resultaten is dat er veel minder afleiding was en studenten daardoor meer studeerden', zegt Jan Danckaert, vicerector onderwijs aan de VUB. In oktober ging het sociale leven opnieuw aan banden en sloten de cafés, clubs en fakbars de deuren. Bovendien verruilden veel studenten hun kot voor het ouderlijk huis, nadat de universiteiten in de loop van het semester waren overgeschakeld op voltijds afstandsonderwijs.

Een reden voor de goede resultaten is dat er veel minder afleiding was, waardoor de studenten meer studeerden.
Jan Danckaert
Vicerector onderwijs VUB

Lat lager gelegd?

Professoren en docenten blijken bovendien almaar meer beslagen in het online lesgeven, terwijl ze daar vorig academiejaar nog leergeld voor betaalden. 'We blijven hen daarvoor opleiden, rustten in de zomer al onze lokalen uit met apparatuur om de les te livestreamen en maken een duidelijke planning. Een docent moet weten welk deel on- of offline wordt gegeven, zodat hij het lessenpakket kan aanpassen', zegt Bernard Vanheusden, de rector van de UHasselt. Daarnaast kunnen studenten in de meeste gevallen de lessen online herbekijken.

Op de vraag of de betere gemiddelden ook te maken hebben met meer mildheid bij het opstellen of beoordelen van de examens klinkt een eenparig 'nee' bij de universiteiten. 'We hebben onze professoren in geen geval het signaal gegeven dat ze de lat lager moesten leggen', zegt KU Leuven-rector Luc Sels.

Welbevinden

Het gemiddelde ligt iets hoger, maar Ann De Schepper, vicerector onderwijs aan de UA, vermoedt dat ook de spreiding groter is. 'Met minder goede individuele resultaten bij studenten op wie de impact van de pandemie groot is. De berichtgeving over goede resultaten is voor die studenten natuurlijk een extra zware dobber', zegt De Schepper.

De goede examenresultaten zijn evenmin een indicatie dat het mentaal goed gaat met de studenten. 'Ze hebben een zware prijs moeten betalen voor die betere resultaten', zegt De Schepper. De vijf universiteiten geven allemaal aan dat het mentaal welzijn bij een aanzienlijk deel sterk achteruit is gegaan. Voor veel studenten was het een klap dat de activiteiten die het studentenleven kruiden het afgelopen jaar stillagen.

Net daarom is het frappant dat de resultaten op peil blijven. 'Zich minder goed voelen en dan toch die extra mijl lopen, daar doe ik mijn hoed voor af', zegt Sels. 'Hoewel studenten het gevoel krijgen dat ze constant in blokmodus zitten en geen studentenleven hebben, is het een grote opsteker dat ze - als ze deze lijn doortrekken in juni - volgend jaar niet met een leerachterstand beginnen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud