Studies Oosterweel hakken knoop niet door

Het langverwachte milieueffectenrapport over de verschillende tracés voor de mobiliteitsknoop rond Antwerpen levert geen duidelijke voorkeur op. Begin volgend jaar zal de Vlaamse regering de politieke knoop daarover doorhakken.

Het milieueffectenrapport (MER) over de verschillende opties om de verkeersproblemen rond Antwerpen op te lossen, is niet eenduidig positief of negatief over Oosterweel. Dat meldt de redactie van de VRT. 

Volgens het rapport scoort de Oosterweelverbinding het beste wat betreft doorstroming en bereikbaarheid. Het Meccano-trace, dat de voorkeur geniet van de actie-groepen, scoort het best op vlak van geluidshinder en gezondheid.

Een centrale tunnel onder Antwerpen scoort het best op vlak van ruimtelijke ordening. Het rapport stelt dat een vrachtverbod in de Kennedy-tunnel en een tolheffing voor de Oosterweelverbinding negatieve effecten hebben. Die voorwaarden waren nochtans een vereiste van de Vlaamse regering.

Adviezen

Het milieueffectenrapport wordt nu ingediend en overhandigd aan verschillende organen die er een advies over moeten geven, waaronder de stad Antwerpen. Het definitieve rapport belandt in januari op de tafel van de Vlaamse regering, die de uiteindelijke keuze over het tracé moet nemen. 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud