reportage

‘Tegenover het buitenland slaan we een modderfiguur'

Het terrein van het Wetenschapspark verlaten, kost je op een slechte dag een half uur. ©Tom Verbruggen

De vermaarde Gentse tech- en biotechwereld is in de greep van een ‘knullig’ mobiliteitsprobleem. ‘Ik wil niet moeten besluiten dat een verhuis nodig is.’

Wie het Wetenschapspark van de UGent in Zwijnaarde binnenrijdt, kijkt wel op van de lijst bedrijven en spin-offs die het welkomstbord vlakbij de ingang sieren. Van biotechparels Ablynx en Argen-X over multinationals BASF en Bayer tot onderzoekslabo’s van de UGent.

Maar wie het park weer buitenrijdt, heeft alleen oog voor de uiterst ‘knullige’ mobiliteitsknoop die het park en zijn 2.800 werknemers in de greep houdt.

Voor de UGent, Stad Gent, Voka Oost-Vlaanderen en biotechkoepel FlandersBio is het welletjes geweest. ‘De jaarlijkse kost van ons probleem schatten we op 3 miljoen euro voor alle bedrijven samen’, stelt Henk Joos van FlandersBio. ‘Twee à drie bedrijven denken na over hun aanwezigheid op deze site.’ Ook de UGent, de bezieler van het park, is het moe. ‘Ik ben 2 jaar vicerector en vergader wekelijks twee keer over deze mobiliteitsknoop’, zucht Freddy Mortier.

Ovonde

Het probleem is simpel. Het park is aangesloten op de N60, een belangrijke toegangsweg naar Gent. Ter hoogte van het Wetenschapspark is er een ovaalvormige rotonde, een ovonde. De verkeersstroom is daar hels, onder meer door het nabije Don Bosco-college. Wie het park wil verlaten, moet braaf voorrang geven aan de haaientanden.

De overheid moet luisteren. Ik wil niet op het punt komen dat ik de raad van bestuur moet adviseren om Ablynx te verhuizen.
Wim Ottevaere
CFO Ablynx

‘Je komt daar niet door. Op een slechte dag ben je daar een half uur of drie kwartier kwijt om het park te verlaten’, stelt Wim Ottevaere, CFO van biotechbedrijf Ablynx. ‘Dat leeft onder ons personeel. Wij rekrutereren veel in de categorie van jonge ouders. Die willen om vijf uur richting crèche of school. Als zij een half uur vroeger vertrekken, heeft dat een kost.’ Ook als er buitenlandse partners over de vloer komen, is mobiliteit een issue. ‘Ik had voor een congres buitenlandse investeerders over de vloer. Als je dan in eigen park in de file staat, is dat beschamend’, aldus Joos. ‘We slaan een modderfiguur tegenover het buitenland,’ beaamt Ottevaere. ‘De overheid moet luisteren. Ik wil niet op het punt komen dat ik de raad van bestuur moet adviseren om Ablynx te verhuizen’.

De Lijn

Maar die ‘overheid’ neemt in dit probleem veel gedaantes aan. De ‘evidente oplossing’ die het Wetenschapspark naar voren schuift, is een invoegstrook naar de N60. Maar een bushalte vlakbij het park blokkeert die mogelijke invoegstrook. Naast het Agentschap Wegen en Verkeer, dat bevoegd is voor de verkeersstroom op de N60, schuift dus ook De Lijn mee aan tafel.

Een ambtenaar zei op een vergadering zelfs dat investeren in het zuiden van Gent geen zin heeft.
Freddy Mortier
vicerector UGent

De verwijten van de partners van het Wetenschapspark richting de overheid zijn niet mals. ‘Het Agentschap voor Wegen en Verkeer gaat uit van het idee dat het zuiden van Gent dichtgeslibt is’, aldus Mortier. ‘Er is een verkeersinfarct, leer er mee leven, dat is hun houding. Een ambtenaar zei op een vergadering zelfs dat investeren in het zuiden van Gent geen zin heeft.’ Ook Ottevaere getuigt over die bewuste vergadering, maar neemt ook De Lijn in het vizier. ‘Die bushalte is bijna honderd meter lang. Ik begrijp niet goed waar de macht ligt van De Lijn om dit te blokkeren. Je moet zoveel instanties overtuigen om een klein probleem op te lossen.’

Kabinet-Weyts

Beide spelers - nota bene allebei onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) - zijn niet onder de indruk van de kritiek. ‘We snappen het Wetenschapspark, maar moeten ook denken aan het Don Bosco-college’, klinkt het bij De Lijn Oost-Vlaanderen. ‘De bushalte verplaatsen zou een onveilige situatie scheppen.’ Het Agentschap voor Wegen en Verkeer zegt niet ‘principieel tegen een invoegstrook te zijn’, maar wijst naar provinciaal overleg op 7 juli. Op de beschuldigingen over de ‘gelatenheid’ wil het AWV niet reageren.

Ik stel vast dat twee administraties het oneens zijn. De minister moet ingrijpen om hen op één lijn te krijgen
Mathias De Clerq
Open VLD

De zaak kwam al tot in het Vlaams Parlement via een vraag van Open VLD’er Mathias De Clerq aan minister Weyts. ‘Ik stel vast dat twee administraties het oneens zijn. De minister moet ingrijpen om hen op één lijn te krijgen’, vindt De Clerq. Het kabinet-Weyts wijst naar het overleg begin juli. Maar zelfs als er dan een vergelijk wordt gevonden, zullen de werken pas op gang komen in het late najaar.


Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud