Advertentie
Advertentie

Trucks betalen tot 0,2 euro per kilometer

©REUTERS

Vanaf april 2016 zullen vrachtwagens zwaarden dan 3,5 ton voor elke kilometer die ze op de belangrijkste verkeersassen in Vlaanderen rijden, een heffing moeten betalen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) legde vandaag de tarieven vast, die tussen 0,074 en 0,2 euro variëren. Tegelijkertijd voorziet de Vlaamse regering een reeks compensaties aan de transportsector.

In heel België geldt vanaf april volgend jaar een kilometerheffing voor vrachtwagens. Op die manier wil België de buitenlandse weggebruikers laten meebetalen voor het verbruik van het wegennet. De exacte tarieven en compensaties worden echter per regio bepaald. Vlaanderen is de eerste die met de details van de kilometerheffing naar buiten komt. 

Een vrachtwagen uit de meest vervuilende klasse (gebouwd vóór 1999) die bovendien zwaarder is dan 32 ton, betaalt bijvoorbeeld het maximumtarief van 0,2 euro. Een vrachtwagen in de laagste gewichts- (tussen 3,5 en 12 ton) en emisssieklasse (Euronorm 6), betaalt het minimumtarief van 0,074 euro per kilometer. De tarieven liggen onder het niveau van de kilometerheffing in Duitsland.

De drie beroepsorganisaties TLV, FEBETRA en UPTR noemen de kilometerheffing een zware domper voor de transportsector. 'De tarieven van deze kilometerheffing zullen een zeer zware impact hebben op onze transportbedrijven en bij uitbreiding op de hele economie', zeggen ze. 'we kunnen alleen maar vaststellen dat de voorgestelde engagementen tot flankerende maatregelen vanuit de Vlaamse overheid allesbehalve concreet zijn.'

Zelfstandigenorganisatie Unizo is tevreden dat het oorspronkelijke voorstel is bijgestuurd, maar wijst er op dat het een belastingverhoging blijft. Ze benadrukt ook dat de kilometerheffing voor vrachtwagens enkel een overgangsfase kan zijn naar een kilometerheffing voor alle wegvervoer, 'want enkel zo los je echt het fileprobleem op.'

 

 

De binnenlandse transportsector krijgt een hele reeks compensaties in ruil. Zo wordt heteurovignet afgeschaft en wordt de verkeersbelasting verlaagd tot het Europees toegelaten minimum. Voor de kleinste vrachtwagens wordt ze zelfs afgeschaft. De kilometerheffing wordt bovendien volledig aftrekbaar van vennootschaps- en personenbelasting.

Er komt bovendien 100 miljoen euro bij voor het budget voor wegeninfrastructuur, een uitbreiding met zowat 30 procent. De heffing zal gelden op alle wegen waar nu het eurovignet geldt, al zijn er ook vrijstellingen. In de havengebieden moet niet worden betaald en in de Liefkenshoektunnel ook niet, al zal daar, zoals nu, tol worden betaald. Op die manier wil de Vlaamse regering het vrachtverkeer wegleiden van de drukke Antwerpse ring.

De totale inkomsten van de kilometerheffing voor vrachtwagens zijn 310 miljoen euro per jaar. Daarvan gaat 100 miljoen euro dus rechtstreeks terug naar investeringen in het wegennet, terwijl 104 miljoen euro naar compensaties voor de binnenlandse transportsector gaat. De rest van de opbrengsten vloeien naar de Vlaamse begroting.

'Dankzij de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens betalen buitenlandse gebruikers mee, vergroent het wagenpark en investeren we extra in ons wegennet', besluit Weyts.

©BM

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud