Vlaams Belang mag uniformen en symbolen Bpost niet gebruiken

De rechtbank oordeelde dat het Vlaams Belang het uniform en het logo van Bpost niet mag gebruiken zonder toestemming van het postbedrijf. ©Kristof Vadino

Het Vlaams Belang mag niet langer beeltenissen van het postbedrijf Bpost gebruiken, anders riskeert de partij een dwangsom van 5.000 euro per dag. Dat heeft de ondernemingsrechtbank beslist.

De extreemrechtse partij Vlaams Belang had via sociale media een videocampagne verspreid, getiteld 'Kleur Vlaanderen Vlaams'. In een filmpje van die campagne was 12 seconden lang een actrice te zien in een Bpost-uniform, maar de partij had geen toestemming voor het gebruik van het uniform of het Bpost-logo. In de video deelt de partij gratis leeuwenvlaggen uit zodat op 11 juli, de Vlaamse feestdag, Vlaanderen zwart-geel zou kleuren.

Stakingsvordering

Op 11 juni stuurde Bpost een ingebrekestelling en een tweede de dag nadien. De partij reageerde met de mededeling dat ze de zaak zou bekijken met haar juridische dienst, maar verwijderde het filmpje niet. Omdat het filmpje beschikbaar bleef op de website en socialemediakanalen van het Vlaams Belang, heeft Bpost een stakingsvordering ingesteld bij de Brusselse ondernemingsrechtbank.

Door de politieke recuperatie van het merk in een politieke campagne, van eender welke strekking, wordt mogelijk afbreuk gedaan aan de reputatie van dat merk.
Ondernemingsrechtbank Brussel

Die oordeelde dat het Vlaams Belang geen toestemming had om het logo en het uniform van het postbedrijf te gebruiken. Dat gebruik kan het merk Bpost aantasten. 'Door de politieke recuperatie van het merk in een politieke campagne, van eender welke strekking, wordt mogelijk afbreuk gedaan aan de reputatie van dat merk', klinkt het in het vonnis. 'Door op zeer prominente wijze het kenmerkende uniform van Bpost, waarop het merk van Bpost is aangebracht, te gebruiken in de videocampagne, terwijl een van de kernactiviteiten van Bpost op geënsceneerde wijze wordt nagespeeld, creëren de verwerende partijen een associatie tussen hun politieke strekking en hun campagne enerzijds en Bpost anderzijds, hetgeen tot mogelijke afbreuk aan de neutrale reputatie van het merk leidt.'

Politie-uniformen

De rechtbank oordeelde dat er niet enkel een inbreuk was op het merkenrecht, maar ook op het auteursrecht. Ze verwijst daarvoor naar een zaak uit 2002 bij het hof van beroep van Brussel dat stelde dat politie-uniformen auteursrechtelijk zijn beschermd. Elk gebruik zonder toestemming maakt een schending uit. Het is aan Bpost zelf om te beslissen met welke partners het bedrijf wil samenwerken, stelt de rechter.

Daarom heeft de rechter het Vlaams Belang een dwangsom van 5.000 euro opgelegd per dag dat de beeltenissen worden gebruikt, met een plafond van 500.000 euro. De partij heeft het filmpje ondertussen van de sociale media gehaald.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud