Vlaamse leerlingen scoren op alle fronten slechter dan drie jaar geleden

©vanin

Voor wiskunde, lezen en wetenschappelijke vaardigheden presteren Vlaamse leerlingen almaar slechter. Dat blijkt uit de driejaarlijkse PISA-studie in opdracht van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

De internationale PISA-studie meet het niveau van wiskunde, lezen en wetenschappelijke geletterdheid bij 15-jarigen uit 79 geïndustrialiseerde landen. Daarvan behoren 36 landen tot de denktank OESO.

Bovenaan de ranking prijken Aziatische landen. In alle drie de disciplines staan de Chinese gebieden Peking, Sjanghai, Jiangsu en Zheijiang op de eerste plaats, gevolgd door Singapore en Macau. De OESO-gemiddelden zelf blijven door de jaren heen over alle domeinen ongeveer gelijk. Maar het verdict is streng voor Vlaanderen: de leerprestaties dalen jaar na jaar. 

©Mediafin

Wiskunde

Drie jaar geleden was Vlaanderen nog de beste van de Europese klas voor wiskunde, maar nu moet het Estland en Nederland voor laten gaan. Die toppositie verhult dat de score voor wiskunde systematisch daalt sinds 2003. Toen haalden Vlaamse leerlingen een gemiddelde van 553 punten. In 2015 was dat nog maar 521. Bij de jongste meting zakt Vlaanderen verder af naar 518 punten. Enkel in Finland zijn de wiskundeprestaties sinds het begin van de metingen nog harder gedaald dan in Vlaanderen.

©Mediafin

De achteruitgang is vooral te wijten aan een daling bij de sterkste leerlingen. Met een daling van 15 procent daalde het aantal toppresteerders voor wiskunde tussen 2003 en 2018 in geen enkel land zo sterk als in Vlaanderen.

Zo haalden de sterkst presterende leerlingen in 2015 een score van 672. In 2018 was dat nog maar 665. De mediaan zakt van 529 naar 525 punten. Bij de zwakst scorende leerlingen blijft de score gelijk ten opzichte van 2015. Maar op lange termijn is ook bij die leerlingen een daling op te merken.

Vlaanderen blijft wel nog ver boven het OESO-gemiddelde van 489 punten scoren.

Lezen en wetenschappen

Ook op de andere vaardigheden presteren Vlaamse leerlingen beter dan het OESO-gemiddelde, maar de kloof wordt wel kleiner. Want eveneens voor lezen en wetenschappelijke geletterdheid scoort Vlaanderen slechter dan drie jaar geleden. Op die domeinen blijven de sterkste leerlingen wel even goed presteren als aan het begin van de metingen.

Deze resultaten kan en mag je niet wegschuiven. We moeten nu ingrijpen en de kwaliteit opkrikken.
Ben Weyts
Minister van Onderwijs

Voor het eerst sinds het begin van de metingen vallen de Vlaamse leerlingen qua leesvaardigheid buiten de top tien van OESO-landen. Terwijl ze in 2015 nog 511 punten behaalden, scoren ze nu nog maar 502. Het OESO-gemiddelde voor lezen daalde van 493 naar 487. In wetenschappelijke geletterdheid daalt de Vlaamse score van 515 naar 510. Het OESO-gemiddelde daalde daar van 493 naar 489.

Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) is formeel: het is vijf voor twaalf. 'Deze resultaten kan en mag je niet wegwuiven', zegt Weyts. 'Jaar na jaar zijn er wel experts die de slechte resultaten relativeren, maar ik wil dat uitdrukkelijk niet doen. Zeker de evolutie op lange termijn kunnen we niet naast ons neerleggen. We moeten nu ingrijpen en de kwaliteit opkrikken.'

Wallonië stijgt

Ten opzichte van de Franse gemeenschap scoort Vlaanderen in alle domeinen hoger. Op het vlak van lezen (481) en wetenschappelijke geletterdheid (485) doen Franstalige leerlingen het zelfs slechter dan het OESO-gemiddelde.

Maar in het domein wiskunde gaan de zuiderburen met een score van 495 een bank vooruit. In tegenstelling tot de vorige meting scoren ze daar boven het OESO-gemiddelde. Daardoor stijgt het Belgische gemiddelde voor wiskunde ondanks de lichte Vlaamse daling van 507 naar 508.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect