Advertentie
Advertentie

Vlaamse meerderheid wil bussen aanvullen met Uber

©De Lijn

Laat taxidienst Uber sommige bussen van De Lijn vervangen. Dat stellen enkele parlementsleden van CD&V zaterdag voor in De Morgen. Volgens Annick De Ridder (N-VA) diende de Vlaamse meerderheid al een resolutie in om 'nieuwe spelers een kans te geven zich in te schakelen in het mobiliteitsverhaal in Vlaanderen'.

'Je hoeft er niet flauw over te doen: Uber is een beter alternatief dan de belbus', aldus Vlaams parlementslid Dirk de Kort, die ervan overtuigd is dat Uber het openbaar vervoer kan versterken. In landelijke gebieden kan de taxidienst zelfs bepaalde bussen van De Lijn vervangen, schrijft hij samen met enkele collega-parlementsleden.

De komst van Uber naar Brussel deed al veel stof opwaaien. Volgens de taxisector bezondigt het bedrijf zich aan oneerlijke concurrentie en sociale dumping. Maar die uitwassen willen de christendemocraten aanpakken via 'een minimaal wettelijk kader'. Dat moet de veiligheid van passagiers garanderen en de concurrentie in de taxisector verzekeren.

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, reageert positief. Hij overlegt nu al met PickMeUp, de legale tegenhanger van Uber. 'Ik ben ervan overtuigd dat collectieve taxidiensten een goede aanvulling zouden zijn op ons aanbod. We moeten ons geen illusies maken: peer-to-peersystemen zullen steeds vaker opduiken.'

Resolutie

Volgens Vlaams Parlementslid Annick De Ridder komt het voorstel van de CD&V'ers niet uit de lucht vallen. Eind maart dienden enkele parlementsleden van meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open Vld reeds een resolutie in om 'nieuwe spelers een kans te geven zich in te schakelen in het mobiliteitsverhaal in Vlaanderen', klinkt het. 

'Verkrampt reageren op nieuwe systemen en toepassingen heeft geen zin', legt De Ridder de logica achter de resolutie uit. 'De overheid moet in tegendeel bekijken op welke manier de bestaande regelgeving kan worden aangepast en gemoderniseerd. Op die manier faciliteren we als overheid innovatie binnen de sector en kunnen we nieuwe spelers hun rol laten opnemen. Dit zal de reiziger enkel ten goede komen.'  De resolutie wordt komende donderdag voor de eerste keer behandeld in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement.

Verzet

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) is niet gewonnen voor de plannen. 'Het voorstel is louter ingegeven door besparingsmotieven en houdt geen rekening met de noodzaak van een betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer waar op zijn minst al één op de zes Vlaamse gezinnen zonder wagen op is aangewezen.'  

Volgens Vandenbroucke wil de Vlaamse regering het openbaar vervoer in grote delen van landelijk Vlaanderen 'zonder meer afschaffen en overlaten aan anderen'. Het oppositielid vindt dat een openbare vervoersmaatschappij er voor iedereen moet zijn. 'De Vlaamse regering houdt De Lijn echter gevangen in een besparingskeurslijf waarvan de gebruiker van bus en tram de grootste dupe wordt. Die betaalt sinds 1 februari al fors meer voor zijn busabonnement of -biljet terwijl het aanbod vanaf 1 mei wordt afgeslankt.'

 

Ook de Belgische Transportbond (BTB), een beroepscentrale van de socialistische vakbond ABVV, is kritisch voor het CD&V-voorstel. 'De besparingsobsessie motiveert sommigen zelfs om samen te werken met bedrijven die de wet overtreden en sociale dumping organiseren', zegt Frank Moreels, de covoorzitter van BTB-ABVV. Hij ziet in Uber 'een multinational die doelbewust de wet overtreedt. Een ander probleem met Uber is dat zijn chauffeurs geen bewijs van vakbekwaamheid hebben en dus slecht opgeleid zijn. Ze beschikken niet over een medische keuring en vormen dan ook een veiligheidsrisico voor de passagier.

Momenteel wordt ongeveer 50 procent van het aanbod van De Lijn georganiseerd door private ondernemingen. BTB-ABVV vertegenwoordigt het personeel van die bedrijven.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud