Vlaamse ministers houden geld voor klimaatacties op zak

©BELGA

De helft van de Vlaamse ministers heeft haar deel van het potje voor klimaatacties nog niet aangeroerd. Ze hadden nochtans jaren om zich voor te bereiden.

In 2012 richtte minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) een fonds op om het Vlaamse klimaatbeleid te financieren. Maar nu blijkt dat vier van de negen ministers nog geen euro van hun deel van dat Vlaamse Klimaatfonds hebben uitgegeven: mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA), minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD), energieminister Bart Tommelein (Open VLD) en minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V).

Mobiliteitsminister Weyts, wiens sector verantwoordelijk is voor 36 procent van de broeikasgasuitstoot, moet meer dan één tandje bijsteken.
robrecht bothuyne
vlaams parlementslid

Ze hadden nochtans heel wat tijd om zich voor te bereiden. Het fonds, dat gespekt moest worden met de inkomsten uit de verkoop van emissierechten, bleef jaren leeg. Dat kwam omdat de regeringen in ons land het niet eens raakten over de verdeling van de lusten en lasten van het Belgische klimaatbeleid.

Pas in december 2015, in de marge van de klimaatconferentie van Parijs, kwam het tot een principeakkoord. Ongeveer een jaar later legden de regeringen de concrete vertaling van het akkoord vast.

Vlaanderen heeft recht op 53 procent van de opbrengsten uit de veiling van vervuilingsrechten. Tussen 2017 en 2019 gaat het om 326,2 miljoen euro (inclusief het geld van de vorige jaren waarover onenigheid was). Dit jaar is daarvan 94,7 miljoen uitgegeven, blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V) opvroeg.

Onevenwichtige verdeling

Maar de verdeling is erg onevenwichtig. Zo ging alleen veel geld naar energiezuinige schoolgebouwen, de internationale strijd tegen de klimaatverandering en het energiezuinig maken van sociale woningen. Bij de vier ministers die nog niets uitgaven, zit wel een deel van de investeringen in de pijplijn.

Honderden welzijnsgebouwen - die onder Jo Vandeurzens bevoegdheid vallen - hebben bijvoorbeeld een energieaudit gekregen en zullen binnenkort maatregelen nemen om hun energie-efficiëntie te verbeteren.

Energieminister Bart Tommelein (Open VLD) kon dit jaar maar één miljoen euro uitgeven. 'Daarom is beslist die niet dit jaar uit te geven maar door te schuiven naar 2019', luidt het op zijn kabinet. 'Volgend jaar is 15 miljoen euro voorzien en het jaar daarna dus 10 miljoen.'

De Lijn

Het grootste deel van Ben Weyts’ budget gaat naar de vergroening van de vloot van De Lijn. Gisteren schreef De Tijd dat VDL Bus Roeselare een grote bestelling hybride en dieselbussen van de openbaarvervoersmaatschappij in de wacht sleept.

©Mediafin

‘Er was een wat langere opstart voor nodig, maar het budget is vastgelegd en de bussen worden opgeleverd’, luidt het op het kabinet-Weyts. Eerder kondigde De Lijn al aan vanaf 2019 alleen nog bussen met een alternatieve aandrijving te kopen ‘op voorwaarde dat de technologie op punt staat’.

Toch kan Weyts volgens coalitiepartner CD&V nog meer doen. ‘De transportsector is verantwoordelijk voor 36 procent van de broeikasgasuitstoot in Vlaanderen. Weyts moet dus meer dan één tandje bijsteken’, zegt Bothuyne. Hij zal die de vraag vandaag ook stellen tijdens het actualiteitsdebat over het klimaatbeleid in het Vlaams Parlement.

‘Het ontwerp van het Vlaams mobiliteitsplan ligt al jaren op het bureau van de minister, maar er wordt onverantwoord lang getalmd. Nochtans kan het klimaat echt niet meer wachten en is de Vlaming de files al lang beu. Elke minister moet zijn verantwoordelijkheid in het klimaatbeleid nemen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content