Vlaamse ombudsman wil papieren formulieren weg

Bart Weekers stelt het rapport van de ombudsdienst voor. ©BELGA

De Vlaamse ombudsman wil een burgerweb als een overheidsantwoord op de sociale netwerksite Facebook. 'Van mij mogen gerust alle papieren aanvraagformulieren geschrapt worden', zegt Vlaams Ombudsman Bart Weekers bij de voorstelling van zijn jaarsverslag.

De Vlaamse ombudsman verwerkte de afgelopen vijf jaar 242.050 klachten binnen, maar liefst 100.000 meer dan in de vorige legislatuur. Dat is voor de Vlaams ombudsman een positief signaal, want het betekent dat steeds meer burgers een luisterend oor vinden bij de Vlaamse overheid. 

Toch kan er nog heel wat beter, zegt Bart Weekers bij de voorstelling van zijn jaarverslag. Een aantal rechten moeten automatisch toegekend worden, zoals de school- en studietoelagen aan het begin van het schooljaar. Dat bespaart de burger en de overheid heel wat kopzorgen. 

Daarnaast kan de dienstverlening beter. De overheid denkt nog te weinig vanuit het perspectief van de burger en te veel vanuit de eigen overheidsdienst. Heel wat meldpunten van specifieke diensten kunnen perfect worden gebundeld, wat ook een kostenbesparing zou opleveren. 

Weekers denkt aan een burgerweb als een overheidsantwoord op Facebook. Via een portaal waarop de Vlaming met zijn E-id kan inchecken, zou hij of zij een duidelijk overzicht krijgen van wat hij tegoed heeft en wat hij nog verschuldigd is aan de overheid. Op die manier kunnen heel wat papieren aanvraagformulieren verdwijnen. Voor wie het moeilijk heeft met de digitalisering, moet de Vlaamse Infolijn 1700 wel blijven bestaan, zegt Weekers. 

Tot slot wil de ombudsman zijn dienst ombouw van een klachtendienst naar een klantendienst. 'Laat ons vertrekken vanuit de goede voorbeelden in plaats van enkel lessen te trekken uit de slechte voorbeelden', zegt Weekers. 'Op die manier zijn we niet meer de laatste stap in het proces, maar kan de kwaliteitswerking in elke dienst van de Vlaamse overheid centraal komen te staan.' Weekers vraagt het volgende Vlaams Parlement daarom om een decreetswijziging. 

Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) en Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) scharen zich achter die ambitie. 'Een klantendecreet ontwikkelen is wat mij betreft de minimale ambitie die het nieuw verkozen Vlaams Parlement moet verwezenlijken', aldus Peumans. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud