Vlaamse regering past reclamedividend VRT bij

De reclame-inkomsten staan dit jaar onder druk door de coronacrisis. ©BELGA

De Vlaamse regering gaat de VRT eenmalig vergoeden voor de verwachte krimp van het dividend van de reclameregie VAR, als gevolg van de coronacrisis.

De Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR) is een volle dochter van de VRT die verantwoordelijk is voor de werving van advertentiegeld, zowel voor de VRT als voor andere media. Het is een vrij stabiele business die de VRT jaar na jaar een mooi en stabiel dividend van enkele miljoenen euro oplevert.

Volgend jaar dreigt die extra inkomstenbron grotendeels weg te vallen. Door de coronacrisis wordt dit jaar veel minder en goedkoper geadverteerd, en stevent de VAR af op een forse winstdaling.

Toch zal dat geen gat slaan in het VRT-budget, verzekert minister van Media Benjamin Dalle (CD&V). ‘Het zal eenmalig worden bijgepast via de dotatie aan de VRT’, liet hij woensdag verstaan tijdens een begrotingsbespreking in de parlementaire commissie Media.

5,6 miljoen
dividend
Navraag bij het kabinet-Dalle leert dat de regering bereid is het dividend bij te passen tot een bedrag van 5,6 miljoen euro.

Navraag bij het kabinet-Dalle leert dat de regering bereid is het dividend bij te passen tot een bedrag van 5,6 miljoen euro. Het exacte bedrag dat de regering op tafel legt, zal afhangen van de grootte van het VAR-dividend, dat pas na afsluiting van het boekjaar wordt vastgelegd.

Reserves

Behalve het jaarlijkse dividend stortte de VAR de voorbije jaren ook aanzienlijke bedragen uit zijn reserves door aan de VRT. Dit jaar haalde de openbare omroep in totaal 11,3 miljoen euro uit de VAR (dividend en reserves). De beschikbare reserves van de VAR bevatten eind vorig jaar zowat 15 miljoen euro. Het is een ‘verborgen spaarpot’ waar de VRT nog enkele jaren uit kan putten.

Het dividend van de VAR komt boven op de bedragen die de VRT rechtstreeks verdient met radioreclame, tv-sponsoring en andere ‘commerciële communicatie’. Vorig jaar ging het om ruim 76 miljoen euro.

De overheid legt wel een maximaal bedrag op dat de VRT uit de markt mag halen. De hoogte van dat reclameplafond is een van de belangrijke discussiepunten in de beheersovereenkomst, waarover de VRT en de Vlaamse regering druk aan het onderhandelen zijn.

De VRT rekent op een verruiming om de verwachte besparingen op andere inkomsten te compenseren. Daarbij wordt gedacht aan extra mogelijkheden om meer reclame te werven op digitale platformen. De commerciële mediabedrijven vinden dat de VRT de markt verstoort en sturen aan op een bevriezing, bijvoorbeeld door de jaarlijkse indexering van het plafond af te schaffen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud