Vlaamse regering schroeft klimaatambitie terug

De Vlaamse regering-Jambon. ©BELGA

De Vlaamse regering heeft een energie- en klimaatplan klaar, waarin ze haar ambitie verlaagt.

De Vlaamse regering heeft met enkele dagen vertraging dan toch de knoop doorgehakt over een klimaatplan. Dat lukte door de doelstelling van 35 procent minder uitstoot tijdelijk los te laten. In het plan zitten geen heffingen of belastingen.

Het Vlaams klimaatplan telt 350 maatregelen, waarvan de meeste nog niet concreet zijn. Een van de opvallendste beslissingen is dat de maximumsnelheid op de ring rond Brussel daalt naar 100 kilometer per uur. De ring ligt vrijwel volledig op Vlaams grondgebied, op enkele kilometers in Anderlecht na. Daar is de maximumsnelheid al verlaagd tot 90 kilometer per uur.

Een tweede opvallende beslissing is dat de registratierechten dalen voor wie een gebouw koopt om het te slopen, zodat een nieuw en energievriendelijker gebouw in de plaats kan komen. Wie vijf jaar na de aankoop van een woning een renovatie doorvoert die het gebouw energievriendelijker maakt, zal daarvoor renteloos 30.000 euro kunnen lenen.

Lat lager

De Vlaamse regering laat haar ambitie los om de uitstoot van CO2 met 35 procent te doen dalen tegen 2030. Het wordt 32,6 procent. De Vlaamse regering rekent erop dat innovatie, federaal beleid, Europese maatregelen en winsten uit de circulaire economie haar beleid kunnen aanvullen, zodat de kloof tegen 2030 alsnog gedicht wordt.

Geen heffingen

De regering schuwt in haar plan heffingen en belastingen. En op de snelheid op de ring rond Brussel na vermijdt ze het verbieden van gedrag. Ze bouwt haar klimaatbeleid op ecologische premies, lagere registratierechten en overleg. Zo zijn er niet alleen de green deals met de sectoren, maar ook lokale pacten, klimaattafels en energiebeleidsovereenkomsten.

Volgens de Vlaamse regering is het klimaatplan ambitieus, haalbaar, betaalbaar.

'Te voet naar Santiago was beter'

De oppositie in het Vlaams Parlement vindt het klimaatplan van de regering-Jambon onvoldoende.

'Dat ze hier een heel weekend over moesten nadenken, is vrij schrijnend', zegt sp.a-parlementslid Bruno Tobback.

Zelfs de verlaagde doelen halen, acht hij moeilijk, omdat volgens hem het beleid verkeerd ineenzit. 'De maximumsnelheid op de Brusselse ring verlagen naar 100 kilometer per uur is een onzinnige maatregel. Ik denk dat je er nu nog twee uur per dag effectief 120 per uur kan rijden, voor de rest sta je vast.'

De sp.a'er gelooft ook niet in de plannen om huiseigenaars die een energierenovatie plannen renteloos 30.000 euro te laten lenen. 'Wie de financiële ruimte had om te lenen, heeft dat al lang gedaan. De anderen hebben niets aan die plannen, en bovendien wonen zij vaak in de minst energie-efficiënte woningen.'

Minister Zuhal Demir (N-VA) vertrekt maandag nog naar de VN-klimaatconferentie in Madrid, maar trots kan ze niet zijn, besluit Tobback. 'Ik zou in haar plaats niet fier naar Madrid vliegen. Te voet naar Santiago op boetedoening was toepasselijker geweest.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n