Advertentie

Vlaanderen breekt opnieuw alle filerecords

©BELGA

Nooit eerder stonden we zo vaak in de file als vorig jaar. Dat besluit de Vlaamse overheid. Tegelijk kroonde TomTom Antwerpen en Brussel opnieuw tot een van ‘s werelds filehoofdsteden.

Er zijn maar weinig plaatsen ter wereld waar je zo lang in de file kan staan als in Antwerpen en Brussel. Tot die conclusie komt TomTom. De GPS-producent kan via de informatie van haar klanten monitoren hoe lang ze over een traject doen in de spits. En hoe groot het verschil is met de filevrije uren. Dat verschil blijkt dus vrij groot.

Maar het probleem is breder dan Antwerpen en Brussel, blijkt ook uit een nieuw rapport van het Verkeerscentrum Vlaanderen. Dat meet niet de duur van bepaalde trajecten, maar brengt de ‘filezwaarte’ in kaart.

Dat is het aantal kilometer file vermenigvuldigd met het aantal uur dat bestuurders in de file staan. De snelheid tijdens de file of het aantal voertuigen dat stil staat worden niet meegerekend.

Avondspits

Maar ook volgens dat criterium werd het fileprobleem in Vlaanderen vorig jaar groter. Naargelang de regio en het moment van de dag nam die toe met 12 tot 20 procent. Zo stegen de files tijdens de ochtendspits in de economische centra Antwerpen en Brussel met 18 procent. Ook op andere hoofdwegen in Vlaanderen gaat het verkeer stroever. Gemiddeld steeg de filezwaarte op alle Vlaamse hoofdwegen met 19 procent in de ochtendspits.

Ook de avondspits werd vorig jaar heel wat drukker. Daar is wel een verschil tussen Antwerpen en Brussel op te merken. In Antwerpen ging de filezwaarte 22 procent omhoog, terwijl Brussel 12 procent meer fileleed moest slikken. In totaal kende het totale Vlaamse wegenwerk een vijfde meer verkeersproblemen.

Wegenwerken

Oorzaak van de nieuwe filerecords zijn onder andere de vele wegenwerken. ‘Maar die zijn ook dringend nodig’ zegt Hajo Beeckman van het Verkeerscentrum. ‘Daarnaast was het weer in 2013 ook een grote spelbreker. Zo hadden we een zeer strenge winter met veel sneeuw. Het voorjaar was nat, wat ook voor veel verkeersproblemen zorgt. Terwijl onze zomer juist erg droog was, waardoor het recreatief verkeer toenam.’

Niet alleen in 2013 steeg het aantal files in Vlaanderen, sinds 2007 namen de files ieder jaar toe. Alleen in 2008 verminderde het fileleed op de Vlaamse wegen tijdelijk. Die afname was vooral te wijten aan het dalende vrachtverkeer, een gevolg van de financiële crisis. In de laatste zeven jaar stegen de files in totaal met 48 à 71 procent.

Ideale reistijd

Ook Tomtom kwam gisteren tot dezelfde conclusie over 2013. Wel belangrijk om te weten is dat de cijfers die de gps-producent bekendmaakte op een volledig verschillende manier berekend worden. De cijfers van Tomtom kunnen dus niet vergeleken worden met de resultaten van het Verkeerscentrum Vlaanderen.

Tomtom maakt zijn berekeningen op basis van alle voertuigen die ze volgen en het wegennet. De ideale reistijd van een voertuig wordt vergeleken met de effectieve reistijd en aan de hand daarvan wordt het tijdsverlies berekend. Uit die resultaten blijkt dat bestuurders vorig jaar in Brussel 98 uur in de file stonden. Antwerpen deed het met 81 uur iiets beter. Bij onze zuiderburen werd berekend dat chauffeurs vorig jaar gemiddeld 55 uur in de file stonden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud