Vooral in Limburg gaat stiptheid De Lijn achteruit

©BELGA

Meer dan de helft van de bussen en trams van De Lijn rijden met vertraging. Vooral de Limburgse lijnbussen hopen vertraging op.

De lage stiptheidscijfers van de bussen en trams is al langer een cruciale bezorgdheid voor De Lijn. Vorig jaar reden amper 47 procent van de bussen in Vlaanderen op tijd, bleek eerder. Daarmee scoort de Vlaamse vervoersmaatschappij iets beter dan in 2017, maar nog altijd slechter dan in 2016.

De prestaties van De Lijn verschillen sterk per provincie. Zo reed in Vlaams-Brabant amper 39 procent van de bussen vorig jaar op tijd, een lichte verbetering tegenover 2017. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vrijgaf.

En terwijl de stiptheid in West-Vlaanderen opmerkelijk verbeterde, verslechterde ze in Limburg. In de thuisprovincie van minister Peeters reden vorig jaar maar 48 procent van de bussen op tijd.

Rekbaar begrip

De Lijn beklemtoont dat de stiptheidscijfers een worstcasescenario weergeven. Volgens de beheersovereenkomst meet de vervoermaatschappij de stiptheid alleen op dinsdagen in de drukke avondspits tussen 17 en 18 uur. ‘In de daluren scoort de stiptheid normaal beduidend beter’, stelt Peeters. Toch is het begrip ‘stiptheid’ een rekbaar begrip. Voor De Lijn rijdt een bus op tijd zodra die hoogstens 2 minuten te vroeg of 5 minuten te laat aan de eindhalte aankomt.

©Mediafin

De rampzalige stiptheid leidt tot veel ongenoegen bij de reizigers. De klantendienst ontving vorig jaar liefst 52.528 klachten, een kwart meer dan in 2017. Daarbij gingen 8.000 klachten over niet-gereden ritten en 6.000 klachten over bussen die te vroeg of te laat reden.

De vele vertragingen vergroten ook de ontevredenheid over het openbaar vervoer in Vlaanderen. Amper 62 procent van de reizigers gaf De Lijn vorig jaar een goede score. De ergernis is vooral te wijten aan de vele vertragingen en afgeschafte bussen. Amper 40 procent van de reizigers is tevreden over de stiptheid van de Vlaamse bussen en de trams.

Mobiliteitsbeleid

Vlaams Parlementslid Els Robeyns (sp.a), die de stiptheidscijfers opvroeg, roept de Vlaamse regering op het geweer van schouder te veranderen. ‘De grootste reden van de slechte stiptheid is dat de bussen mee in de dagelijkse files staan’, zegt Robeyns.

‘Met de huidige dienstverlening krijg je mensen de bus niet op. Het is jammer dat dat minister Peeters niet kan overtuigen het mobiliteitsbeleid radicaal om te gooien. Stop met investeren in de verdere uitbreiding van het wegennet en investeer die middelen in de alternatieven voor de auto, in de eerste plaats een aantrekkelijk en betrouwbaar openbaar vervoer. Pas dan zullen reizigers van De Lijn waar voor hun geld krijgen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud