Voorzitter: 'Meer besparen bij De Lijn is niet mogelijk'

Marc Descheemaecker, de voorzitter van De Lijn. ©BELGA

De Lijn heeft het voorbije decennium 167 miljoen euro in de kosten gesneden. Voor de uitbating van nieuwe bussen en trams heeft het bedrijf volgens voorzitter Marc Descheemaecker (N-VA) meer subsidies nodig.

‘De Lijn zit op haar tandvlees. Meer besparen is niet meer mogelijk.’ Dat gaf Marc Descheemaecker (N-VA), de voorzitter van De Lijn, donderdag toe tijdens een hoorzitting over de Vlaamse Vervoermaatschappij in het Vlaams Parlement. ‘Als er bijvoorbeeld een verhoging van de frequentie of een nieuwe tramlijn in Gent komt, dan is er buiten die investeringen ook een bijkomende operationele dotatie nodig. Het zou te gek zijn als we nieuwe bussen of trams bestellen, die daarna niet kunnen rijden.’

Uit een ‘voorzichtige’ grafiek die De Lijn toonde, blijkt dat De Lijn in 2021 al 10 miljoen euro extra wil. Tot 2030 rekent de directie op 85 miljoen euro extra dotatie.

De Lijn heeft de voorbije tien jaar met de beschikbare middelen een gigantische productiviteitswinst geboekt.
Marc Descheemaecker
Voorzitter De Lijn

Het is niet voor het eerst dat De Lijn aan de financiële alarmbel trekt. Voor de Vlaamse verkiezingen had directeur-generaal Roger Kesteloot al fors meer geld gevraagd. Om binnen tien jaar de helft meer reizigers te kunnen vervoeren pleitte hij voor een verdubbeling van het totale werkingsbudget tot 2 miljard euro. Maar de nieuwe regering-Jambon gunt het bedrijf voorlopig maar enkele miljoenen euro's extra voor exploitatie. Voor de regering ‘blijft kostenefficiëntie een permanente drijfveer’ bij De Lijn.

Duurdere tickets

1.000
E-bussen
De Lijn wil de komende jaren 1.000 elektrische bussen kopen, die vanaf 2023 op de weg moeten komen.

De Vlaamse Vervoermaatschappij zag haar exploitatiebudget tussen 2009 en 2020 met amper 12 miljoen euro stijgen tot 867 miljoen euro. De kostenstijging van 240 miljoen euro, onder meer door indexeringen en extra projecten, heeft de vervoermaatschappij volledig opgevangen door hogere ticketprijzen (61 miljoen) en vooral kostenbesparingen (167 miljoen). ‘Ik wil de vele kritiek op het management nuanceren’, stelde Descheemaecker. ‘De Lijn heeft de voorbije tien jaar met de beschikbare middelen een gigantische productiviteitswinst geboekt.’

Tegelijk wees de voorzitter erop dat het jaarlijkse investeringsbudget, vooral in rollend materieel, de voorbije jaren fors groeide, van minder dan 100 miljoen euro in 2009 tot 233 miljoen euro in 2019. ‘Dat was absoluut noodzakelijk’, vindt Descheemaecker. De Lijn wil de komende jaren 1.000 elektrische bussen kopen, die vanaf 2023 op de weg moeten komen.

De Lijn stelt minimale dienstverlening uit

De gegarandeerde dienstverlening in het geval van stakingen bij De Lijn laat nog wat langer op zich wachten. De directie van De Lijn heeft de deadline voor een akkoord met de vakbonden met een paar verlengd. ‘De vakorganisaties zijn niet bereid hierover te praten voor de sociale verkiezingen van mei 2020’, verklaarde directeur-generaal Roger Kesteloot in het Vlaams Parlement.

De Lijn gaat daarmee lijnrecht in tegen het Vlaams regeerakkoord. De regering-Jambon eist dat de directie en de vakbonden binnen de zes maanden na het aantreden van de regering, dus tegen begin april, een akkoord moest sluiten over een gegarandeerde dienstverlening, zoals bij de NMBS. Daarbij moeten chauffeurs op voorhand aangeven of ze zullen werken op een stakingsdag en weten reizigers tijdig welke bussen rijden.

Marc Descheemaecker (N-VA), voorzitter van De Lijn, kaartte het probleem naar eigen zeggen aan in een brief aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). ‘De minister heeft ons gevraagd om tot een verstandig model te komen. Er gaat de komende maanden geen formeel initiatief komen. Het lijkt me geen goed idee om de sociale verkiezingen te doorkruisen met initiatieven. Het tijdspad om te landen is wat mij betreft juli. Wachten gaan we niet meer doen bij De Lijn.’

Als de directie en de bonden geen akkoord vinden, wil de regering zelf het initiatief nemen om de gegarandeerde dienstverlening te realiseren. Dat bevestigde Lydia Peeters eerder in haar beleidsnota. De voorbije maanden organiseerde de socialistische vakbond ACOD regelmatig stakingsacties tegen de malaise bij De Lijn.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud