VRT moet meedoen met ‘Vlaamse Netflix'

De VRT moet zich online concentreren op audio en video en niet op geschreven teksten, zegt de nieuwe Vlaamse regering ©BELGA

De VRT krijgt van de nieuwe Vlaamse regering de opdracht mee te stappen in het plan om een Vlaamse streamingdienst te ontwikkelen. De openbare omroep moet ook uit het vaarwater van de kranten blijven.

In het Vlaamse regeerakkoord staan enkele opmerkelijke passages over de Vlaamse openbare omroep. Die krijgt de opdracht de Vlaamse identiteit te versterken, 'niet op te bieden' voor populaire schermgezichten, en meer aandacht te besteden aan sportwedstrijden van vrouwencompetities.

Ook wil de regering haar schouders zetten onder een ‘Vlaamse Netflix’, zoals het idee voor een streamingdienst met vooral Vlaamse content vaak wordt genoemd. Het regeerakkoord omschrijft het als ‘een betalend niet-lineair aanbod met een focus op Vlaamse content’.

Mediaregulator wordt hervormd

In het regeerakkoord staat ook een korte passage over de hervorming van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM). Dat is het orgaan dat onder meer de regels rond reclame en product placement op de Vlaamse tv-zenders controleert, en dat erop toeziet dat de VRT de afspraken in haar beheersovereenkomst met de overheid naleeft.

Veel uitleg wordt er bij de hervorming niet gegeven, behalve dat de VRM sterker moet wegen op een aantal dossiers, ‘onder meer beslissingen inzake de marktanalyse’. Dat lijkt betrekking te hebben op dossiers waarvoor de VRM moet samenwerken met de federale telecomregulator BIPT en de mediaregulatoren in andere gewesten.

Opmerkelijk is ook een passage waarin staat dat er een ‘overkoepelende regulator’ komt die zowel media als alle netgebonden infrastructuur zal overzien. Dat betekent dat de VRM terechtkomt in een structuur waar ook toezichthouders op nutsvoorzieningen, zoals de stroomregulator Vreg en de WaterRegulator, deel van zullen uitmaken.

Een andere passage in het regeerakkoord vermeldt de uitbouw van een ‘cross-mediaal meetsysteem’ voor de meting van kijk- en luistercijfers. ‘De VRT speelt hierin samen met de private mediaspelers een voortrekkersrol’, staat er.

 

DPG Media, het fusiebedrijf van Medialaan (VTM, Q2) en De Persgroep Publishing (HLN, Humo, De Morgen), probeert zo’n Vlaamse Netflix er al langer door te krijgen. Maar de twee andere mediaspelers toonden zich niet echt enthousiast. Vooral Telenet, de eigenaar van de commerciële zenders VIER, VIJF en ZES, is er geen grote voorstander van. Maar ook de VRT sleepte de jongste tijd met de voeten. De Vlaamse regering vraagt de openbare omroep nu expliciet om ‘vanuit een rendabel businessplan in dit project te stappen’.

Longreads

Het is niet de enige passage van het akkoord waar de pen lijkt te zijn vastgehouden door een commerciële mediabaas. Zo krijgt de VRT de opdracht zich op haar nieuwssite te focussen op audiovisuele fragmenten en niet op lange teksten (longreads). Dat is een oude eis van de Vlaamse printuitgevers, die al langer vinden dat ze oneerlijke concurrentie krijgen van een gesubsidieerde openbare omroep.

Ook het audiovisuele aanbod van de VRT moet de commerciële zenders zoveel mogelijk ontzien via ‘programma's die niet door de private omroepen gebracht worden’. De regering roept de openbare omroep bovendien op zich niet te laten meeslepen in ‘een prijsverhogend opbod met free-to-air private omroepen voor de uitzendrechten van (inter-)nationale sportevenementen’.

Dat lijkt op een onverholen oproep om de rechten op grote voetbalwedstrijden aan de commerciële zenders te laten. Momenteel heeft DPG Media (VTM, Q2) de uitzendrechten voor de wedstrijden van de Rode Duivels op zak, nog tot juni 2020. Het gaat om de kwalificatiewedstrijden voor het Europees Kampioenschap van 2020 en de Europese kwalificatiewedstrijden voor het Wereldkampioenschap van 2022 in Qatar.

Reclameplafonds

Voorts moet de VRT van de regering-Jambon I voorrang geven aan de commerciële spelers op de reclamemarkt. ‘De openbare omroep moet zich nog meer dan voorheen terughoudend opstellen op de advertentiemarkt. De Vlaamse regering maakt werk van aangepaste reclameplafonds, en houdt rekening met de financiële stromen die de VAR (de reclameregie van de VRT, red.) binnenhaalt en met hoe die terugvloeien naar de openbare omroep en/of de bredere Vlaamse mediasector. Deze afspraken moeten strikt worden gerespecteerd.’

Met de passages in het regeerakkoord is de toon gezet voor de nakende onderhandelingen over de nieuwe beheersovereenkomst met de VRT. De openbare omroep loste al een schot voor de boeg met de vraag om meer geld, maar daarvan is in het regeerakkoord geen spoor terug te vinden. Volgens VRT-topman Paul Lembrechts is het extra geld nodig als aan de VRT gevraagd wordt om de Vlaamse identiteit uit te dragen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect