'Waar blijven de richtlijnen over de examens en diploma's?'

Na de paasvakantie moeten scholen overschakelen op pre-teaching. ©EPA

Officieel is het paasvakantie, maar leerkrachten en scholen bereiden zich momenteel volop voor op een nieuwe fase van het afstandsonderwijs. Voor directeurs is het extra hard zwoegen zonder duidelijke richtlijnen van de overheid.

Hoewel de Nationale Veiligheidsraad officieel pas woensdag beslist over een verlenging van de coronamaatregelen, gaat iedereen er ondertussen van uit dat de scholen nog een tijdje dicht blijven. Het kabinet van minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), de koepels en de vakbonden besloten daarom na overleg dat na de paasvakantie een nieuwe fase ingaat. Vanaf maandag doen de scholen aan ‘pre-teaching’. Concreet zal ook nieuwe leerstof aan bod komen die leerlingen eerst zelfstandig verwerken. Wanneer de scholen weer opengaan, wordt de leerstof nog eens kort hernomen. Maar hoe bereiden scholen zich daarop voor?

‘Met onze doelgroep is het niet eenvoudig om volledig digitaal te gaan’, zegt directrice Eva Vandersypen van de Molenbeekse basisschool Sint-Albert. ‘Bij sommige kinderen is er thuis alleen een gsm. Daarop een filmpje kijken lukt nog wel, maar oefeningen maken is een ander paar mouwen. We blijven dus deels werken met papieren werkblaadjes in de bus.’ Toch probeert haar school ook live instructie te voorzien via platformen als Facebook en Google Classroom. Afhankelijk van de leeftijd gaat het van een halfuur tot vier uur per dag.

Het dorpsschooltje GO! De Keimolen uit het Oost-Vlaamse Kruishoutem doet dat niet. ‘We werken alleen met vooraf opgenomen filmpjes’, zegt directrice Vanessa Truyen. ‘Ouders doen echt hun best, maar je kunt niet verwachten dat ze met al hun kinderen achter de computer les gaan volgen op de momenten waarop wij dat verwachten. Wel krijgen kinderen de kans op vaste momenten een klasgesprek te voeren met de leerkracht, waar ook ruimte is voor vragen over de leerstof. Daarnaast kunnen ouders ook werkbundeltjes op school komen ophalen.’

Iedereen een laptop

Ook in het secundair onderwijs speelt de discussie. ‘We willen na de paasvakantie vooral meer structuur aanbieden’, zegt directeur Ann Blomme van GO! Lyceum Gent. ‘Leerlingen worden aangemoedigd zoveel mogelijk het normale lesrooster te volgen. Maar zeven online sessies per dag, dat is veel te vermoeiend, zowel voor leerling als voor leerkracht. De helft is al heel wat.’

Die werkwijze vereist wel dat leerlingen thuis een computer, internet en een rustige werkplek voorhanden hebben. Dat is voor veel leerlingen niet vanzelfsprekend. ‘Op dit moment wordt pijnlijk zichtbaar hoeveel leerlingen thuis niets voorhanden hebben. Ik denk dat we dat allemaal hebben onderschat’, zegt Blomme.

Ook voor Guy Delespaul, directeur van het Sint-Jan Berchmanscollege in Mol, was dat een pijnlijke constatatie. Nochtans werkt zijn school al een tijdje met een project waarbij leerlingen uit het vierde, vijfde en zesde middelbaar allemaal een laptop hebben. ‘Bij de andere leerlingen hebben we diegenen van wie we via de klastitularis hoorden dat ze weinig of niet online waren actief opgespoord.’ Een twintigtal leerlingen onder hen bleek thuis geen pc te hebben. Zij die wel een pc hebben, hebben dan weer moeilijkheden omdat hun ouders moeten telewerken. ‘Intussen hebben we bekeken wie zich een pc kon aanschaffen, of wie van de school materiaal moest lenen. Ik geloof wel dat iedereen nu voldoende heeft om aan de slag te gaan.’

We krijgen veel vragen van bezorgde ouders. Leerlingen die nu een achterstand hadden, konden normaal nog gemakkelijk een inhaalbeweging maken. Maar wat nu?’
Ann Blomme
Directeur Go! Lyceum Gent

Geen examens

Maar zelfs met alle technologie blijkt het niet steeds eenvoudig om leerlingen te motiveren. Naast de vraag om geen nieuwe leerstof te geven, was er ook de duidelijke richtlijn dat toetsen uit den boze zijn. ‘Het was bevreemdend om opeens geen punten te geven’, zegt Delespaul. ‘Tegelijk deed het deugd om te zien hoe veel leerlingen toch gepassioneerd bleven. Ik denk dat deze periode ook goed is om eens stil te staan bij een paar evidenties zoals proefwerken. Niet dat we die plots moeten gaan afschaffen, maar het is goed om verder te kijken dan wat we altijd al hebben gedaan.’

Toch willen scholen graag weten hoe het verder moet en of er nog examens worden georganiseerd. ‘We krijgen veel vragen van bezorgde ouders. Leerlingen die nu een achterstand hadden, konden normaal nog gemakkelijk een inhaalbeweging maken. Maar wat nu?’, vraagt Blomme zich af.

‘Alle pistes staan open: geen examens, examens voor bepaalde vakken, voor bepaalde jaren’, zegt Delespaul. Volgens hem is er vooral nood aan duidelijke richtlijnen voor de deliberaties en het al dan niet afleveren van een diploma. ‘Wie het tegenwoordig niet eens is met een beslissing, vecht dat vaak aan voor de Raad van State. Je moet kunnen hardmaken dat je leerlingen voldoende kansen hebt gegeven om zich te bewijzen. Ik denk dat we sowieso heel veel mildheid aan de dag zullen moeten brengen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud