Werken Oosterweel starten op 1 maart

©BELGA

De werken aan de Antwerpse Oosterweelverbinding gaan volgende maand van start, een pak later dan gepland.

Op 1 maart gaat de schop voor de Oosterweelverbinding eindelijk echt in de grond. De aannemer van de werf op Linkeroever begint dan met de werkzaamheden op de snelweg E17. Dat bleek woensdag op een persconferentie van het Toekomstverbond in Antwerpen. 

De plannen voor Oosterweel zitten in de laatste rechte lijn. De intendant Alexander D'Hooghe slaagde er in 2017 in de standpunten van de Antwerpse burgerbewegingen en de Vlaamse en Antwerpse overheden te verzoenen. Het haven- en doorgaand verkeer wordt uit de stad geweerd en een deel van de Antwerpse Ring krijgt een overkapping.

Knooppunt

Sinds dat 'historische' principeakkoord werken de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), burgerbewegingen en overheden samen aan de verfijning van hun plannen. Ze bereikten eind vorig jaar een compromis over hun voorkeursvariant.

Die omvat een compacter Oosterweelknooppunt, een zes meter brede fietstunnel in de nieuwe Scheldetunnel en gescheiden verkeer op de ring R1 om gevaarlijke weefbewegingen te beperken en de overkapping makkelijker te maken.

20 jaar na de beslissing om de R1 rond te maken en vijf ministers van Openbare Werken later hebben we eindelijk een compromis.
Wim Van Hees
Ademloos

'20 jaar na de beslissing om de R1 rond te maken en vijf ministers van Openbare Werken later hebben we eindelijk een compromis', zei Wim Van Hees van de actiegroep Ademloos. 

Vertraging 

In maart beginnen de werken aan de E17. Het aannemersconsortium Rinkoniên bouwt langs de snelweg funderingen voor acht meter hoge geluidsschermen tussen Kruibeke en Antwerpen-West. Tot mei is de impact voor het autoverkeer beperkt. Nadien wordt het volledige wegdek vervangen en duurt de hinder voor het verkeer tot de zomer van 2020. 

Vorig jaar pakten de betrokken politici al uit met de symbolische eerste spadesteek voor Oosterweel. De eigenlijke werken, gepland voor de zomer van 2017, zouden pas eind 2018 starten, zeiden ze toen. Vertragingen in de procedure voor de omgevingsvergunning en in de voorbereidingen van de aannemer zorgden voor extra uitstel, klinkt het.

18 projecten

Dit najaar wil de BAM het project-MER-onderzoek afronden, een omgevingsvergunning aanvragen en aannemers selecteren voor de werken aan de Scheldetunnel en die op de rechteroever. Het einde is nog steeds gepland voor 2025. 

In juni maakten de Vlaamse regering en de stad Antwerpen al een budget van 1,25 miljard euro vrij voor 18 projecten die de leefbaarheid rond de Antwerpse ring moeten verbeteren. Het ging onder meer om 2,4 kilometer bijkomende overkapping van de ring en een nieuwe fietsbrug over de Schelde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud