Weyts neemt invulboeken Vlaams onderwijs in het vizier

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. ©BELGA

Een onafhankelijke werkgroep, in het leven geroepen door Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), moet de handboeken en digitale leermiddelen in het Vlaamse onderwijs kritisch onder de loep nemen en waar nodig bijsturen. Dat schrijft De Standaard.

Er wordt in de eerste plaats gekeken naar de invulboeken, die al vaker de wind van voren kregen en mee verantwoordelijk worden geacht voor de dalende onderwijskwaliteit.

Weyts heeft het over de 'problematiek van de invul­boeken'. Enerzijds zijn er de kostprijs en de ecologische voetafdruk (omdat ze niet doorgegeven kunnen worden). 'Anderzijds moeten we de vraag stellen hoe we leerkrachten meer kunnen responsabiliseren', zegt de minister. 'Invulboeken ­laten soms weinig ruimte voor de creativiteit en de actie van de leerkracht. Ze dreigen de leerkrachten wat gemakzuchtig te maken.'

Invulboeken dreigen de leerkrachten wat gemakzuchtig te maken.
Ben Weyts
Vlaams minister van Onderwijs (N-VA)

De coördinator van de onafhankelijke werkgroep is Luc De Man, een ancien in het Vlaamse onderwijslandschap. De Man was leerkracht, directeur, inspecteur en uitein­delijk hoofd van de pedagogische begeleidingsdienst van het GO!, het gemeenschapsonderwijs. Hij neemt als onafhankelijk expert de rol op van bemiddelaar of brug­figuur.

'Er is, maatschappelijk gezien, een enorme nood om in de leermiddelen te duiken', zegt De Man. 'Er zijn veel positieve ontwikkelingen in de sector, maar er zijn excessen, onder meer met de invulboeken. De kwaliteit van de leermiddelen wordt vandaag door marktprincipes bepaald: het commerciële weegt zwaarder door dan de kwaliteit. Daarover moeten we serieus praten.'

Blinde vlek

Vandaag is er in Vlaanderen geen vorm van kwaliteitsbepaling op leermiddelen. Nochtans gaat het om een miljoenen­industrie. De Man becijferde dat het in 2017 om 100 miljoen euro ging voor 10,7 miljoen invulboeken. 'Ook het onderzoek naar de effectiviteit van de leermiddelen is een blinde vlek', zegt Tim Surma, onderwijswetenschapper bij het Expertisecentrum voor Effectief Leren van de Thomas More-hogeschool. 'We weten bitter weinig over het basisonderwijs en niets over het secundair onderwijs.'

100 miljoen
Invulboeken
De invulboeken zijn een sector van jaarlijks 100 miljoen euro.

Het einddoel van de werkgroep ligt niet vast, benadrukt De Man. 'Het doel is om op de een of andere manier de kwaliteit te monitoren, zonder een organisme in het leven te roepen dat een staatspedagogiek oplegt.'

Kwaliteit monitoren

De Man brengt alle belanghebbenden in vijf clusters samen om een 'kwaliteitsalliantie' te vormen. ­Behalve de aanbieders (onder wie de uitgevers) en de gebruikers (leerkrachten, scholieren en ­ouders) zullen ook wetenschappers, lerarenopleiders en mensen uit de inspectie en pedagogische begeleidingsdiensten mee aan ­tafel schuiven.

Het resultaat moet vanuit een consensus groeien en breed gedragen zijn. 'Uiteindelijk zullen ook Google en Microsoft, die tijdens de coronacrisis een enorme opgang maakten, op onze kwaliteitsindicatoren beoordeeld worden.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud