Weyts wil IJzeren Rijn nieuw leven inblazen

Het stiltegebied in de buurt van Roermond waardoor de IJzeren Rijn loopt ©WFA FER TRAUGOTT

De Vlaamse regering heeft een doorbraak gerealiseerd in het dossier rond de reactivering van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn. Alle partijen hebben zich akkoord verklaard om samen geld te pompen in een grootschalige studie naar de drie tracés die op tafel liggen.

Dat maakt Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts bekend in een interview met Metro.

De IJzeren Rijn is een spoorlijn voor goederentreinen die Antwerpen met het Duitse Ruhrgebied verbindt via Belgisch en Nederlands Limburg. De historische route is buiten gebruik en moet gemoderniseerd worden. Nederland werkt daarbij tegen omdat de IJzeren Rijn volgens onze noorderburen door een stiltegebied loopt.

'Alle betrokkenen willen dit historisch dossier uit het slop halen. Omdat Vlaanderen de leiding heeft, zal ik de studie uitbesteden en heb ik ze al aangemeld bij de Europese Commissie. Als we hun steun krijgen, kunnen we er een Europees verhaal van maken', aldus Weyts.

Volgens Weyts gaat het om een doorbraak: 'Zo'n studie is nog nooit gebeurd (...). Het is een opsteker dat iedereen daarin wil participeren. Daarbij is niet enkel het engagement, maar vooral ook de financiële input een belangrijk signaal. Dat alle betrokkenen er geld in steken, geeft aan dat het deze keer menens is.'

Vorige week raakte bekend dat de Duitse spoorwegen in 2016 beginnen met de modernisering van de aansluiting van de Nederlandse Betuwelijn. Dat is eveneens een goederenspoorlijn naar het Ruhrgebied, die echter vooral de haven van Rotterdam ten goede komt.

De IJzeren Rijn zou voor de Antwerpse haven een belangrijke extra troef zijn. De goederentreinen naar het Ruhrgebied nemen nu de Montzenroute in de buurt van Luik, maar die lijn kampt met capaciteitsproblemen en kent ook beperkingen. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud