Zoektocht naar online zelfhulp toegenomen tijdens lockdown

©ANP XTRA

Het gebruik van online zelfhulptools is toegenomen tijdens de lockdown. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Freya Van den Bossche (sp.a) bij minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) heeft opgevraagd.

Veel mensen zochten tussen maart en mei zelfhulp voor mentale problemen via online tools van de Vlaamse overheid. In die periode schommelde het aantal unieke gebruikers voor depressiehulp.be tussen 13.000 en 17.000. Tijdens dezelfde periode vorig jaar ging het om 12.000 à 14.000 gebruikers. Gemiddeld is er een stijging van 15 procent. Ook het aantal aanmeldingen voor het zelfhulpprogramma verdubbelde bijna, van 169 naar 318.

Vandaag blijven nog altijd veel hulpvragen onbeantwoord en zijn dringende investeringen in de geestelijke gezondheidszorg nodig.
Freya Van den Bossche
Vlaams Parlementslid sp.a

Ook voor gokhulp steeg het aantal bezoekers met 17 procent, maar was er wel een vermindering van het aantal aanmeldingen voor het zelfhulpprogramma: van 62 naar 35.

Voor drugshulp nam het aantal bezoekers toe met 9 procent, maar de zoektocht naar hulp voor cannabisverslaving stagneerde. Alleen de interesse voor online alcoholhulp daalde aanzienlijk. Het aantal bezoekers van de site nam met 16 procent af ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Therapieën on hold

Dat net in de lockdown meer mensen hulp zoeken, is niet onverwacht. De isolatie bezorgde veel mensen angstige en depressieve gevoelens. Ook werden veel therapieën tijdelijk stopgezet, wat de zoektocht naar digitale alternatieven verklaart.

'Met de stopzetting van ambulante hulpverlening tijdens de lockdown is het positief dat meer mensen hun weg vonden naar de online hulpverlening, maar deze cijfers blijven het topje van de ijsberg', zegt Van den Bossche. 'Vandaag blijven nog altijd veel hulpvragen onbeantwoord en zijn dringende investeringen in de geestelijke gezondheidszorg nodig. Zowel in online hulpverlening, als in veilige face-to-facehulp.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud