‘Deur wagenwijd open voor keuringstoerisme oldtimers naar Wallonië'

©Belgaimage

Nu Wallonië aanzienlijk soepelere keuringseisen voor oldtimers invoert dan Vlaanderen, dreigen Vlaamse oldtimer-bezitters hun vehikel massaal aan de andere kant van de taalgrens te laten testen.

De Waalse overheid heeft beslist dat oldtimers van 50 jaar of ouder ingeschreven met een O-nummerplaat blijven vrijgesteld van de autokeuring. Dat geldt ook voor oldtimers van 30 jaar of ouder als ze ‘een historisch karakter’ vertonen.

Daarmee wijkt Wallonië sterk af van de regels voor oldtimers die de Vlaamse overheid enkele weken geleden bekendmaakte. Het staat volgens onafhankelijk autotaxateur Gert Beets ‘de deur wagenwijd open voor keuringstoerisme van oldtimers’.

Beets wijst erop dat niets Vlaamse oldtimerbezitters ervan weerhoudt om hun oude auto in Wallonië te laten keuren. Als de auto daar eenmaal is goedgekeurd, ontsnapt de eigenaar aan de periodieke controles in Vlaanderen.

Herstellingen

En die Vlaamse controles zijn stevig: oldtimers die tussen 25 en 30 jaar oud zijn moeten in Vlaanderen jaarlijkse gekeurd worden. Tussen de 30 en 50 jaar oude voertuigen moeten tweejaarlijks naar de keuring en nog oudere oldtimers vijfjaarlijks. Niet alleen die keuringen, maar ook de eventueel daaruit voortvloeiende herstellingen kunnen een forse kostenpost voor de eigenaren betekenen.

Het knelpunt zit vooral in de Waalse bepaling dat oldtimers van 30 jaar of ouder blijven vrijgesteld van keuringsplicht als ze ‘een historische karakter’ vertonen. Dat betekent in de praktijk dat de auto nog in originele staat moet zijn.

Hout of metaal?

‘Het is ongelofelijk moeilijk om te bepalen of een auto in originele staat is of niet, zelfs voor experts. Zijn die metalen spaken in de velgen origineel, of waren ze oorspronkelijk van hout?’, vraagt Beets zich rethorisch af. Hij betwijfelt of de keuringsinspecteurs genoeg kennis hebben om dat te beoordelen.

‘Ik raad mijn klanten al twintig jaar aan: houd je auto zoveel mogelijk origineel. Maar ja, als onder jouw oldtimer een stalen uitlaat zit, en je vervangt die door een veel duurzamer roestvrijstalen exemplaar: is je auto dan niet meer origineel? Dat wordt in Wallonië nu overgelaten aan de keuringinspecteur. Dit zet de deur open voor een subjectieve beoordeling. En dus voor willekeur.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content