Advertentie

Melchior Wathelet voorzitter racecircuit Spa-Francorchamps

©Laurie Dieffembacq

De gewezen minister Melchior Wathelet (cdH) wordt de nieuwe voorzitter van de bedrijven boven het racecircuit van Spa-Francorchamps en de jaarlijkse Formule 1-race.

Dat heeft de Waalse minister van Economie Jean-Claude Marcourt (PS) bekend gemaakt. Wathelet vervangt bij 'Le Circuit de Spa Francorchamps' de cdH'er François Cornelis, die vader Melchior Wathelet senior opvolgde toen die rechter werd bij het Europees Hof van Justitie. Daarnaast vervangt Melchior vanaf 1 januari 2018 captain of industry Etienne 'Stevie' Davignon als voorzitter van de 'Société Spa Grand-Prix.'

Het is al het tweede publieke mandaat op korte tijd dat Wathelet opneemt. Eind vorige maand raakte bekend dat Wathelet bestuurder wordt bij het energiebedrijf EDF Luminus. Hij wordt één van de vijf vertegenwoordigers van de publieke minderheidsaandeelhouders van de groep: de Publifin-werkmaatschappij Nethys (0,1%), Publilec (26,4%), Socofe (4,7%) en de verzekeraar Ethias (0,2%).

Uit de politiek

Wathelet stapte in 2015 nochtans helemaal uit de politiek. Hij stopte dat jaar als gemeenteraadslid in Verviers en gaf ook zijn zitje op als Kamerlid om CEO te worden van het ICT-bedrijf Xperthis, dat software ontwikkelt voor ziekenhuizen. Hij is ook bestuurder bij de Belgische tak van het milieubedrijf Veolia.

De gewezen minister werd in 2014 politiek aangeschoten wild toen hij als federaal staatssecretaris voor Mobiliteit de vliegroutes rond de luchthaven van Zaventem wijzigde. Dat leidde in en rond Brussel tot zo'n protest dat zijn partijgenote Joëlle Milquet hem de zware verkiezingsnederlaag aanwreef. Wathelet raakte zo beschadigd dat hij uit de politieke arena stapte.

De benoeming van Wathelet is onderdeel van een hervorming van 'Le Circuit de Spa-Francorchamps' dat het circuit commercieel uitbaat en 'Spa Grand Prix', de organisator van de Formule 1-Grand Prix. De eerste krijgt naast negen politieke mandatarissen van de Waalse overheid voortaan ook drie onafhankelijke bestuurders.

Dat bedrijf zal dan weer drie bestuurders uitvaardigen naar de F1-organisator, waarin nog eens drie bestuurders zullen zetelen van de enige aandeelhouder Sogepa, een belangrijk investeringsvehikel van de Waalse overheid. Opvallende naam bij de Sogepa-bestuurders is Philippe Buelen. Dat is de kabinetschef van Waals minister Maxime Prévot (cdH), het nummer twee van de Waalse regering. Buelen kwam recent in opspraak door het Publifin-schandaal, een vorm van intercommunale dat vergoedingen uitkeerde aan mandatarissen zonder dat daar prestaties tegenover stonden.

Einde voor Happart

De nieuwe structuur betekent ook einde verhaal voor Jean-Marie Happart, tweelingbroer van het Luikse PS-kopstuk José, bij Spa-Francorchamps. Bij een eerdere fusie van een aantal bedrijven rond het circuit verdween zijn baan als voorzitter van de intercommunale die Spa-Francorchamps beheerde. Hij kreeg daarom een speciaal mandaat op maat dat hem volgens de Franstalige pers 27.000 euro per jaar opleverde, waar erg weinig zou tegenover staan. Leden van het directiecomité kregen een zitpenning van 250 euro. Maar dat was nog niet alles. Happart had ook een bedrijfswagen, tankkaart, gsm, bureau en gratis hotelkamer in de buurt.

Jean-Marie speelde een hoofdrol in het onfrisse verleden van het circuit Spa-Francorchamps. Hij kwam in opspraak voor wanbeheer bij de formule 1-wedstrijd in Spa Francorchamps. Toen toenmalig F1-baas Bernie Ecclestone aankondigde dat traditie-race Spa-Francorchamps van de F1-kalender zou verdwijnen, stelde de politiek alles in het werk om de race te behouden.

Er werd een soort intercommunale opgericht, de SPCSF, die een nieuw contract sloot met Ecclestone. Maar de poppen gingen aan het dansen toen de kleine lettertjes uitlekten. Ecclestone was verzekerd van enkele honderden miljoenen op zijn bankrekening, zelfs als de race niet zou doorgaan. Het bracht Happart, ondervoorzitter van de SPCSF, in nauwe schoentjes. Maar volgens Happart had hij de tekst - die ook nog eens in het Engels was - nooit gelezen.

54,6
De Formule 1-race boekte tussen 1996 en 2016 voor een totaal van 54,6 miljoen euro verlies.

De Formule 1-race boekte tussen 1996 en 2016 voor een totaal van 54,6 miljoen euro verlies. De tekorten worden steeds weer bijgepast door het Waalse overheidsvehikel Sogepa.

De broer van Jean-Marie, José, stelde zich recent nog kandidaat voor het voorzitterschap van de PS in Luik. Die is door het Publifin-schandaal onthoofd. Er loopt een gerechtelijke procedure tegen hem wegens malversaties als voorzitter van de luchthaven van Luik. Hij is deze week opnieuw voorgedragen als bestuurslid van de luchthaven. Hij is daar volgens de regels van de Waalse overheid te oud voor, maar kon die leeftijdsgrens omzeilen omdat hij er voor een semipubliek vehikel gaat zetelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud