Wallonië wil luchthavens Luik en Charleroi 'fuseren'

De luchthaven van Charleroi. ©Photo News

Carlo Di Antonio (cdH), Waals minister van Transport, bevestigt vrijdag in L'Avenir zijn voorkeur om tot een unieke beheersstructuur te komen voor de luchthavens van Charleroi en Luik. Dat moet een besparing van 8 miljoen euro opleveren, hoopt hij.

'Ik heb geen zin in een oorlog tussen deze twee structuren, waarin de Waalse regering telkens een serieuze som geld geïnvesteerd heeft', aldus Di Antonio. 'We moeten niet op de zaken vooruitlopen, maar een unieke beheersstructuur zou wenselijk zijn. Ik weet dat het aandeelhouderschap verschilt, maar ik denk aan een totale ommezwaai.' 

De minister vraagt duidelijkheid over de plannen van de overige aandeelhouders. In Charleroi is dat het Italiaanse Save, dat 27,65 procent van de luchthaven in handen heeft. In Luik is de luchthaven Bierset voor de helft in handen van TEB Participations (Tecteo, Ethias, Belfius). Een kwart zit bij het Waalse Gewest, de rest bij Aéroports de Paris.

De cdH-minister verwacht daarnaast trouwens dat voorzitter José Happart en algemeen directeur Luc Partoune van de Luikse luchthaven plaats ruimen. Beide heren zijn in beschuldiging gesteld voor het verduisteren van publieke middelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud