EU schiet Frans-Duitse treinfusie af

Margrethe Vestager maakt haar reputatie van strenge EU-commissaris opnieuw waar. ©REUTERS

De Europese Commissie zegt neen tegen het samengaan van de treindivisies van Siemens en Alstom, bevestigt ze woensdag.

Het staat nu vast: de EU spreekt een veto uit tegen de in 2017 aangekondigde plannen van het Duitse concern Siemens en haar Franse tegenhanger Alstom om hun treindivisies samen te smelten. Daardoor zouden ze beter bestand zijn tegen de concurrentie van onder meer de Chinese mastodont CRCC. Het fusiebedrijf, met een omzet van ruim 15 miljard euro, zou ook in België een belangrijke positie hebben. Het zou bovendien extra concurrentie zijn voor de Brugse vestiging van het Canadese Bombardier.

'Regels veranderen'

De treinbeslissing van de Europese Commissie leidde woensdag tot zure reacties in Parijs en Berlijn.

De Duitse minister van Economie Peter Altmaier zei dat beide landen een initiatief voorbereiden om tot nieuwe EU-concurrentieregels te komen om 'de Europese belangen' wereldwijd te kunnen verdedigen.

Hij kreeg de steun van de Franse staatssecretaris voor Economie Agnès Pannier-Runacher. Die zei schamper dat de Commissie regels van de vorige eeuw toepast op de economie van nu. 'Men zit er compleet naast.'

Het njet zat er al een tijd aan te komen, maar werd woensdag pas bekendgemaakt door de Europese Commissie. Volgens Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager zou de fusie concurrentieverstorend geweest zijn in zowel de markt voor signalisatiesystemen als de markt voor hogesnelheidstreinen. Op andere vlakken, zoals voor metro's, had de EU geen bezwaren.

Hogere prijzen

'De fusie zou tot hogere prijzen geleid hebben voor de volgende generaties hogesnelheidstreinen en voor de signalisatiesystemen die passagiers veilig houden.' Vestager zei ook dat het samengaan kan leiden tot minder keuze voor de klanten en tot minder innovatie.

De fusie zou leiden tot hogere prijzen, minder keuze en minder innovatie.
Margrethe Vestager
EU-commissaris Mededinging

Vooral voor signalisatiesystemen is dat een probleem. 'In sommige markten voor signalisatie zou er geen concurrentie meer zijn', zei de Deense commissaris. Dat is des te meer een probleem omdat treinbedrijven in Europa hun systemen aan het vernieuwen zijn. Dat kost veel geld en het gaat om langetermijninvesteringen. Vandaar dat Europa wil dat er prijsconcurrentie blijft. Anders zou het zelfs 'belastingbetalers kunnen schaden'. 

800.000 documenten

Vestager benadrukte op een persconferentie dat de beslissing niet licht genomen werd. De Commissie doorploegde meer dan 800.000 documenten. Bovendien kreeg de EU steun van talrijke andere partijen, waaronder klanten van de twee concerns, nationale concurrentiewaakhonden en sectorfederaties.

In België ging het onder meer om Infrabel en de Belgische Mededingingsautoriteit. Begrijpelijkerwijze juicht Infrabel het veto dan ook toe. Het gaat volgens het spoorbedrijf om de 'juiste beslissing om de belangen van de Europese spoorwegondernemingen, infrastructuurbeheerders, lidstaten, aandeelhouders en klanten te beschermen'.

Tgv's van Siemens en Alstom naast elkaar in een station. ©AFP

Het oordeel van de Commissie ligt politiek bijzonder gevoelig, want de regeringen in Berlijn en Parijs steunden de fusieplannen. De overname van Alstom door de mobiliteitsafdeling van Siemens zou een wereldspeler gecreëerd hebben voor rollend materieel en signalisatiesystemen.

Niet voldoende

Siemens en Alstom wilden deels aan de kritiek van de Commissie tegemoetkomen, maar hun toegevingen waren niet voldoende volgens Vestager. Ze sprak van maatregelen voor maar 4 procent van hun gezamenlijke omzet, wat veel minder is dan in andere dossiers. Ze zei dat de voorstellen van de twee complex waren en geen 'duidelijke verkoop van activa' inhielden. Siemens en Alstom stelden onlangs wel nieuwe maatregelen voor. 'Maar die brachten geen fundamentele verandering, enkel beperkte verbeteringen.'

Het staat Siemens en Alstom volgens Vestager nog steeds vrij met nieuwe voorstellen te komen. De bedrijven lieten al verstaan daar weinig animo voor te hebben. Siemens zei vorige week dat het zich bij het commissiebesluit neerlegt en niet 'tegen elke prijs' een deal wil najagen.

Vestager maakte opvallend genoeg ook brandhout van het argument van Siemens en Alstom over de Chinese concurrentie. 'CRCC boekt meer dan 90 procent van zijn omzet in China. Het is minder succesvol buiten zijn thuismarkt. Er namen nog geen Chinese leveranciers deel aan Europese aanbestedingen en er zijn geen vooruitzichten dat dat verandert in de nabije toekomst.'

Koperdeal

Het veto tegen de treindeal is opvallend omdat de Europese Commissie de voorbije tien jaar meer dan 3.000 fusies goedkeurde en er slechts zeven afkeurde. Vestager voegde woensdag meteen twee toe aan die laatste categorie. Naast Siemens-Alstom was er ook de geplande overname van een onderdeel van het Duitse Aurubis, de grootste kopersmelter in Europa, door het eveneens Duitse koperbedrijf Wieland Werke. Het betrokken onderdeel haalt ruim 1 miljard euro omzet. De bezwaren zijn volgens haar dezelfde: een risico op hogere prijzen, minder keuze en minder innovatie. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud