Europese Commissie werkt drie opties uit voor Google-taks

©REUTERS

Europa wil de forcing voeren voor internationale afspraken over een eerlijker belasting op digitale diensten en producten. Intussen werkt ze wel al aan een Europese Google-taks.

Grote techbedrijven als Google, Facebook, Apple, Uber en Amazon betalen gemiddeld een fractie van wat andere multinationals afdragen aan belastingen. ‘We verliezen allemaal,’ zei de vice-voorzitter van de EU-Commissie, Valdis Dombrovskis, donderdag. Hij wees erop dat de vijf grootste techbedrijven tussen 2008 en 2016 een jaarlijkse groei kenden van 32 procent, vergeleken met 1 procent gemiddeld in de sector van de kleinhandel in dezelfde periode.

Europa blijft zweren bij internationale afspraken over het belasten van die grote internetbedrijven of internetdiensten. Maar omdat internationaal overleg in het kader van de Oeso en de G20 lang duurt, overweegt de Commissie een (tijdelijke) Google-taks.

Drie opties

Daarvoor legt ze nu al drie opties op tafel. Maar voor alle drie moeten nog belangrijke technische elementen worden uitgeklaard, erkent Dombrovskis. Er bestaat bovendien niet één digitaal model, maar verschillende bedrijfsmodellen: van de onlineverkoop van Amazon of Alibaba, tot reclame-inkomsten bij Facebook, abonnementsformules bij Neflix of Spotify tot digitale platformen zoals Airbnb, blablacar of de Chinese online taxidienst, Didi Chuxing.

De eerste optie is de Franse idee van een omzetbelasting op de transacties binnen een land. Digitale bedrijven betalen nu winstbelasting in het EU-land waar ze hun hoofdkantoor hebben gevestigd, doorgaans met een laag tarief. Ze draaien echter elders ook omzet en die wordt niet belast.

Een tweede mogelijkheid is een belasting op digitale transacties: op de aankoop van goederen en diensten via het internet, dus. Tenslotte overweegt de Commissie ook een heffing op digitale reclame.

In lente mogelijk wetgevend voorstel

De Commissie verwacht op de EU-top in Tallinn volgende week een bevestiging van de Europese leiders dat een Europese strategie nodig is. Eind dit jaar moet de marsrichting duidelijk zijn.

Een tijdelijke Europese taks moet een janboel van nationale Google-belastingen vermijden.
valdis dombrovskis
vicevoorzitter EU-Commissie

In de lente volgt dan mogelijk een wetgevend voorstel voor een eigen Europese Google-taks, zolang internationale afspraken ontbreken. ‘Zo’n interimoplossing moet de janboel vermijden van tien of 15 verschillende nationale belastingen op techgiganten,’ verdedigt Dombrovskis.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content