2,9 miljard euro steun voor Europese autobatterij

Europees commissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager keurt 2,9 miljard euro steun goed voor gemeenschappelijke onderzoeks- en innovatieprojecten. ©AFP

De Europese Commissie keurt een tweede groot innovatieproject goed voor duurzame batterijen voor elektrische auto's. 42 Europese bedrijven, waaronder de Belgische bedrijven Hydrometal en Prayon, krijgen samen 2,9 miljard euro staatssteun.

De Commissie lanceerde in 2017 de batterijalliantie, een project om Europa alsnog mee te krijgen in de wereldwijde race naar batterijen voor elektrische wagens. Om bedrijven in alle onderdelen van de keten samen te laten werken lanceerde de Commissie een speciaal steunregime voor belangrijke projecten van gemeenschappelijk belang.

De batterijalliantie kwam er onder impuls van onder België en bedrijven zoals Umicore en Solvay. Centraal staat duurzaamheid. Bedrijven werken samen bij onderzoek en innovatie voor de hele keten, van grondstoffen, batterijcellen en batterijsystemen tot recyclage. Een eerste Europees samenwerkingsproject werd in 2018 gelanceerd met zeven landen, waaronder België.

Tesla

Europees commissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager keurde dinsdag een tweede project van Europees belang goed. Europa keurt daarvoor 2,9 miljard euro steun goed die door twaalf lidstaten wordt verstrekt. De Commissie verwacht wel dat die steun meer dan driemaal zoveel privé-investeringen zal genereren, of zo'n 9 miljard euro.

9 miljard
Privé-investeringen
De door de Europese Commissie goedgekeurde staatssteun van 2,9 miljard euro moet gepaard gaan met 9 miljard euro aan privé-investeringen.

De overheidssteun is enkel bedoeld als aanvulling op wat privébedrijven aanbrengen.'De risico's voor een lidstaat of een bedrijf kunnen te groot zijn om dit op eigen kracht te doen. Het is zinvol voor de Europese overheden om samen de industrie te ondersteunen bij het ontwikkelen van innovatievere en duurzamere batterijen', benadrukt Vestager. 'Die batterijen zijn de sleutel voor het succes van de elektrische wagens en dus ook van de Europese Green Deal.'

Het is zinvol voor de Europese overheden om samen de industrie te ondersteunen bij het ontwikkelen van innovatievere en duurzamere batterijen. Die zijn de sleutel voor het succes van de elektrische wagens.
Margrethe Vestager
Europees commissaris voor Concurrentie

Bij de deelnemende bedrijven zitten grote kleppers als BMW en Tesla, maar ook kmo's, starters en gespecialiseerde bedrijven, zoals het chemiebedrijf Prayon en de recyclagespecialist Hydrometal uit ons land. De Amerikaanse autobouwer Tesla bouwt een nieuwe productiesite in Berlijn en wil er zelf innovatieve batterijen produceren.

Batterijhotspot

Europees commissaris Maros Sefcovic, die verantwoordelijk is voor batterijalliantie, noemt het pan-Europese project een revolutie voor de batterijmarkt, ook voorbij de lithiumbatterijen. Hij verwacht eveneens belangrijke spill-overeffecten.

Tegen 2025 zullen onze acties een industrie hebben opgezet die minstens 6 miljoen elektrische wagens zal aandrijven. Drie jaar geleden stond een Europese batterij nauwelijks op de kaart.
Maros Sefcovic
Vicevoorzitter Europese Commissie, bevoegd voor de batterijalliantie

'Deze investeringen cementeren Europa als wereldhotspot voor batterij-innovatie', beklemtoont Sefcovic. 'Tegen 2025 zullen onze acties via de batterijalliantie een industrie hebben opgezet die minstens 6 miljoen elektrische wagens zal aandrijven. Drie jaar geleden stond een Europese batterij nauwelijks op de kaart.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud