Duitse locomotief valt stil

Een medewerker van ThyssenKrupp in Duisburg.

Aanhoudende problemen in de industrie hebben de Duitse economie in het slotkwartaal van 2019 doen stilvallen.

Economen hadden erop gerekend dat de economie van de Bondsrepubliek met 0,1 procent zou groeien. Maar het werd dus een zwarte nul.  

De Duitse economie deed het jaren beter dan die in de rest van de eurozone. Maar sinds eind 2018 stokt de motor omdat de fabrieken lijden onder de handelsoorlog tussen de VS en China en de wereldwijde groeivertraging.

Vooral de auto-industrie heeft het zwaar te verduren door de teruglopende autoverkoop in China, de grootste automarkt ter wereld. Ook werden autobouwers in de grootste economie van de eurozone geconfronteerd met hun sterke achterstand op het gebied van elektrisch rijden en worstelde de sector met de strengere emissienormen.

Positief is dat de Duitse groei over het derde kwartaal werd herzien van 0,1 naar 0,2 procent. Over heel 2019 was er 0,4 procent groei. Het was een bewogen jaar. De halve procent groei in het eerste kwartaal werd gevolgd door een krimp van 0,2 procent in het tweede kwartaal.  

Corona

De komende kwartalen zullen de autofabrikanten en de rest van de Duitse economie lijden onder het coronavirus. Volkswagen zag zich genoodzaakt zijn Chinese fabrieken te sluiten en Daimler verwacht een lagere verkoop van zijn Mercedes Benz-wagens. 

De slechte prestatie van de bouwsector in het vierde kwartaal is vooral te wijten aan de kerstvakantie. Gezien het milde winterweer lijkt een herstel in het eerste kwartaal mogelijk.
Carsten Brzeski
Hoofdeconoom van ING

ING-hoofdeconoom Carsten Brzeski gaat uit van een verdere stagnering, met een kans op een technische recessie. Al ziet hij voor het eerste kwartaal elementen die het pessimisme kunnen milderen. 'De slechte prestatie van de bouwsector in het vierde kwartaal is vooral te wijten aan de kerstvakantie. Door het milde winterweer lijkt een herstel in het eerste kwartaal mogelijk. Ook kunnen wijzigingen in de voorraden van bedrijven de groei op korte termijn ondersteunen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud