Duitsland gaat nu toch Betuwelijn afwerken

De Betuwelijn in Pernis. © /Hollandse Hoogte

De Duitse spoorwegen starten in 2016 met de modernisering van de aansluiting van de Nederlandse Betuwelijn naar het Ruhr-gebied. Goed nieuws voor de haven van Rotterdam, minder goed nieuws voor die van Antwerpen.

De Betuwelijn lijn wordt gezien als een van de grootste troeven van de Nederlanders voor de verdere uitbouw van de haven van Rotterdam. De spoorlijn van 158 kilometer van de Maasvlakte bij Rotterdam tot de Duitse grens in de buurt van Zevenaar,  moet het vervoer van goederen van en naar het Duitse Ruhr-gebied vergemakkelijken en het vervoer over de weg relatief ontlasten.

Het Nederlandse deel van de Betuwelijn was in 2007 klaar. Het is al jaren wachten op de 'missing link'.  De modernisering in Duitsland tussen Emmerich en Oberhausen liep vertraging op na klachten van omwonenden. Om hen tegemoet te komen zijn geluidswallen opgenomen tegen overlast en om de 200 meter komen door de brandweer geëiste blusinstallaties en brede toegangsdeuren. Nu is het licht op groen gezet, meldt de Volkskrant.

Het Nederlandse luik van de goederenlijn was een van de grootste infrastructuurprojecten van Nederland ooit. Het vroeg een investering van  4,7 miljard euro, beduidend meer dan de 2,5 miljard euro waar in 1995 was van uitgegaan. Het project verdeelde jarenlang de politiek en de bevolking. Het feit dat de investering niet meteen rendeerde was koren op de molen van de tegenstanders.

Dank zij de modernisering, verbreding en gedeeltelijke nieuwbouw van het bestaande traject zal de capaciteit van het goederenvervoer tussen Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied flink toenemen. De werkzaamheden moeten volgens de planning in 2022 klaar zijn. De kosten voor Duitsland bedragen 1,5 miljard euro.

De voorbije jaren groeide de trafiek op de lijn nauwelijks. Pas na de werken in Duitsland zal ze ten volle kunnen worden benut. Op korte termijn kan de treinververbinding eerder  een concurrentie voor de maritieme haventrafiek van Rotterdam betekenen. Op ietwat  langere termijn is ze een grote troef voor de Nederlandse haven, zeker in het kader van de uitbouw van de Tweede Maasvlakte.

De Betuwelijn is even belangrijk voor Rotterdam als de IJzeren Rijn voor Antwerpen. De IJzeren Rijn is de spoorlijn Antwerpen en Mönchengladbach in Duitsland. Ze loopt via Neerpelt over Weert en Roermond in Nederland naar Duitsland. De Belgische en Vlaamse overheden dringen al jaren aan op een modernisering van de historische spoorverbinding die in 1879 in gebruik is genomen. Vandaag gebeurt het goederenvervoer  langs de Montzenroute in de buurt van Luik. Die lijn kampt met capaciteitsproblemen en door de steile hellingen zijn lange en zware treinen niet mogelijk.

Nederland staat in dat dossier op de rem. De spoorlijn loopt door stiltegebied, luidt het in Den Haag. De Antwerpse haven wordt ook gezien als de grote concurrent van Rotterdam.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud